Skolen for alle

Ny konference giver skolen et servicetjek

Er folkeskolen tidssvarende? Og hvad kan vi gøre for at skabe en skole, der er for alle – også for de sarte? Det er emnet for den skolekonference, som Experimentarium afholder i september.

– Hvad er et rodmorfem? Det spurgte min 8-årige datter mig om forleden, og det vidste jeg jo ikke. Men det skal hun lære i skolen.

Det fortæller Morten Kisendal Fabricius, projektleder på Experimentarium og en af kræfterne bag konferencen ”Er skolen for børn og barnlige sjæle”, der løber af stablen 13. september på Experimentarium.

– Min datters spørgsmål illustrerer meget godt folkeskolens udfordring: På den ene side skal man lære børnene en masse faglige begreber og termer. På den anden side sker det ofte på en måde, hvor det alene handler om begreberne, men ikke deres betydning for børnene og deres liv.

Den abstrakte skole

Morten Fabricius har ledet det Experimentarium-baserede projekt Spiral gennem de seneste tre år. Sammen med tre projektmedarbejdere har han taget temperaturen på den danske folkeskole ved hjælp af metoder som samskabelse med lærere og elever, dataindsamling, interviews og projektforløb på 5 udvalgte skoler.

– I projektet så vi, at mange elever – især dem, der har det svært – føler sig forkerte, og at de ikke slår til. Men vi fandt ud af, at hvis man lod eleverne arbejde aktivt med noget der interesserer dem og i en god stemning, så blev de motiverede. Og netop det fortæller vi mere om på konferencen den 13. september, fortæller Morten Fabricius.

Han understreger, at der er masser af skoler og lærere, der gør et fantastisk stykke arbejde.

– Men spørgsmålet er, om vi strukturelt har skabt et system og nogle rammer, der gør opgaven for skolerne og lærerne for svær, så de taber for mange af børnene?

Bud på løsninger

Ud af projektet er kommet bogen Det gode skoleliv, som giver bud på forklaringer på, hvorfor det er sådan, og en række løsningsforslag.

– Men vi har fået lyst til at invitere gode skolekræfter ind for at være med til at diskutere folkeskolen, høre erfaringer og drøfte løsninger. Derfor arrangerer vi konferencen ”Er skolen for børn og barnlige sjæle?”, siger Morten Fabricius.

Det er ikke tilfældigt, at Experimentarium lægger hus til konferencen.

– Netop på Experimentarium tilbyder vi en anden form for læring, hvor sanser, leg og eksperimenter er vigtige elementer. Børnene mærker fænomener som sæbebobler, lys, lyd og energi på egen krop, og det viser sig jo, at det giver en vældig god forståelse for, hvordan tingene hænger sammen, siger Morten Fabricius.

Vær med til at skabe skolen for alle

På konferencen deler en række skolefolk deres erfaringer med forskellige typer undervisning, og direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev taler om at bryde med bestående systemer og tænkning.

Læs mere om konfererencen

Læs mere