©2018 Time Inc. Used under license.

Glade Blade

Hold efterårsferie på Experimentarium - et af verdens 100 bedste steder

Byg efterårs-opfindelser, spil nak en virus-spillet, tag plads i sky-stolen og vind årskort i konkurrencen: Efteråret er sjovere på Experimentarium, som netop er kåret som et af verdens 100 bedste og mest innovative oplevelser af det velansete, amerikanske medie TIME Magazine.

Når efterårsmørket sænker sig, er det rendyrket Experimentarium-vejr. Hold efterårsferie hos os og prøv kræfter med sjove efterårsopfindelser, spil Nak en virus-spillet, tag vores efterårsrute og deltag i konkurrencen om et af de nye Titanium årskort.

Byg efterårs-opfindelser i Idéværket

Efteråret er så smukt! Træernes blade flammer op i alle nuancer af gult, rødt og brunt. Men farvespillet er ovre alt for hurtigt! Tænk hvis man kunne opfinde noget, så bladene ikke faldt af træerne? Eller måske en opfindelse, som gjorde det lettere at samle kastanjer op?

I udstillingen Idéværket kan hele familien bygge efterårs-opfindelser med limpistol, ispinde, sugerør og en myriade af andre hverdagsting. Start med et idéskabende besøg i Ideværkets hjernevrider-maskine og lær at tænke mere kreativt.

Sky-spotting på Den Interaktive Tagterrasse

Efterårets skift mellem smukke solstrejf og pludselige regnbyger er rendyrket Experimentarium-vejr! Den enorme Interaktive Tagterrasse øverst på Experimentarium er et skønt sted at suge det sidste, gyldne lys ud af efteråret. Men er regnen mon på vej?

Fra sky-stolen kan du komme regnen i forkøbet og kigge vejret i kortene. Spin stolen hele horisonten rundt og tjek om skyerne på himlen er harmløse som skumfiduser eller sjaskfulde af regn.

Tag efterårsruten gennem Experimentarium

Tag efterårsruten gennem Experimentarium og oplev videnskaben i efterårsferie-perspektiv.

I efteråret tager forkølelse og influenza fx fat – og så giver spillet ”Nak en virus” en god og retfærdig følelse af hævn! Du kan også dvæle lidt i dit ”livs efterår” i Sansetunnellens sanse-rejse fra fødsel til død, eller blive mindet om, at reflekser er særligt vigtige i trafikken, når den mørke tid kommer igen i udstillingen ’Bliv set i trafikken’.

Miniverset er perfekt til de yngste i efterårsferien

Efteråret er fyldt med riv og rusk. Vind kan man ikke se, men man kan mærke den og den kan skubbe til ting eller få dem til at flyve rundt.

I det eventyrlige, naturvidenskabelige legeunivers Miniverset kan de yngste børn (1-5 år) og deres voksne opleve ’Blæsten’ – ét af ’Miniversets’ i alt syv sjove områder, hvor leg er fyldt med læring.

I ’Blæsten’ leger I sammen ved en vindmaskine og kan eksperimentere med hvad form, vægt og materiale betyder for vindens effekt. Nogle ting flyver let væk i vinden, mens andre slår saltomortaler i luften.

Læs mere om ’Miniverset’

Lyslabyrinten gløder i efterårsmørket

Har du prøvet at mixe farver i Lyssøjlerne? Leget med farvemønstre og lavet skyggebilleder? Eller slået tonerne an på Laserharpen?

I Lyslabyrinten er det mere end tilladt at lege med lyset – og der er en god chance for, at I bliver klogere på både lys, skygger og farver.

Vind et Titanium kort og tag en ven med på Experimentarium

Hele efterårsferien kan du også deltage i vores konkurrence, hvor du skal svare på snurrige spørgsmål om efterår. Præmien er et af vores nye Titanium kort, og med det  i hånden kan du tage en valgfri ven med på Experimentarium – lige så tit det skal være – og det behøver ikke være den samme ven hver gang.

Titanium kortet kan købes på Experimentariums webshop eller i butikken fra 12. oktober og fra 13. oktober kan du deltage i konkurrencen.

Forlænget åbningstid hele efterårsferien

Experimentarium har forlænget åbningstid hele efterårsferien (13 – 21. oktober):

• Mandag, tirsdag, onsdag, fredag: Kl. 9.30 – 18
  • Torsdag: Kl. 9.30 – 20