Smask med os

Experimentarium og Madkastellet sætter sanserne på menuen

Hvad med en cupcake med glasur og farvestrålende krymmel – og en saftig smag af kylling i karry? Mad-kastellet serverer sensorisk sansemad i SMASK, ny-lanceringen af Experimentariums spisested, som åbner til vinterferien.

I SMASK spiser vi med øjnene. Snuser os til godterne. Slikker os om munden. Smager med hænderne – og går efter lyden af noget lækkert.

”SMASK er opdagelsen af, at vi ikke blot smager med munden og tungen, men også med øjne, ører og næse. Det er velsmag og videbegærlighed i én og samme mundfuld, og SMASK er på den måde en perfekt og naturlig fortsættelse af de interaktive aha-oplevelser, som gæsterne har her i Experimentarium,” siger Kim Gladstone Herlev, adm. direktør, Experimentarium.

SMASK åbner til vinterferien med et koncept, som er udviklet af Madkastellet med input fra neurogastronomerne Rasmus Bredahl og Nicolaj Buchhardt.

”SMASK er først og fremmest et spisested på børnenes præmisser. Her er der ikke blot plads til og mulighed for, at børnene kan bevæge sig frit rundt og gå på opdagelse – vi inviterer til det! Også når maden er serveret. Man må godt spise med hænderne – og SMASKe,” siger Rasmus Pors, partner og stifter i Madkastellet, som håber, at de voksne ikke lader sig begrænse af fordomme og forestillinger om, hvad børnene kan lide og ikke lide, men i stedet går med på legen.

SMASK åbner kort efter indvielsen af Experimentariums årsindsats ’LAD LEGENE BEGYNDE’ – som byder på en ny udstilling og masser af events, inspireret af de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege. I vinterferien kan man bl.a. prøve kræfter med kørestolsrugby, softball og skateboard.

SMASK sætter sanserne i spil og frølår på menuen

SMASK er for hele familien, og menukortet er en kombination af kendte retter i nye klæder og sensoriske eksperimenter, der udfordrer sanserne og smagsløgene.

Fritterede frølår i konstellationen ’Frog & Chips’, en rugbrødsbaseret ’Chokoladegrød’ og ’Boller i karry’ med boller af plantebaseret fars står således på menukortet i selskab med klassiske familiefavoritter som friske sandwich, pølsehorn og salater, sprøde pommes frites og lækre kager.

Se SMASKs menukort her.

Signaturoplevelserne i SMASK er:

• SMASKekassen: En børnemadkasse, hvor der leges med maden og dine sanser vendes på hovedet. Alt er bestemt ikke, som det ser ud til – hovedretten er fx en saftig kylling i rød karry præsenteret som en farvestrålende unicorn-cupcake.
  • SMASKespillet: Du tror, du smager med tungen? Tro om igen – for du bruger også dine øjne, næse og ører! SMASKEspillet er et bevidsthedsudvidende sansespil med små, fælles smagsoplevelser designet til at skærpe smagsoplevelsen og gøre ventetiden sjov og lærerig.
  • SMASKice: Det er lækkert, det er sødt… men hvad er det egentlig? SMASKice er en cremet softice, hvor smagen ikke har farven, du er vant til.

Der er plads til 500 siddende gæster i SMASK, hvor det er også er muligt at spise sin medbragte mad i spisestedets picnic-område. Experimentariums årskortholdere får 10% rabat i SMASK.

Smagseksperimenter til virksomhederne

Madkastellet skal gennem SMASK også udvikle smagseksperimenter til events, fester og konferencer på Experimentarium og levere catering og mødepakker til Experimentariums mange virksomhedskunder.

Madkastellet står, udover SMASK, også bag populære spisesteder på bl.a. Nationalmuseet, Den Blå Planet og ZOO og er samtidig en af landets mest succesfulde eventcateringleverandører med knap 20 år på bagen.

Åbningstider i SMASK

SMASK har åbent i Experimentariums åbningstid, som er:

Mandag-torsdag: 9:30-17

Fredag-søndag: 9:30-19 (køkkenet lukker kl. 18.00)