Kom i stødet med ny H.C. Ørsted udstilling

Den 21. juli er det 200 år siden, at H.C. Ørsted offentliggjorde sin banebrydende opdagelse af elektromagnetismen. Eksperimentér med den store, gnistrende plasmakugle og de summende racerbiler, og få svaret på, hvorfor I kan takke H.C. Ørsted for jeres mobiltelefoner.

Styr de lynhurtige racere gennem racerbanens hårnålesving, læs H.C. Ørsteds ”sms’er” til H.C. Andersen, og få serveret dit eget hoved på et fad. Udstillingen ’H.C. Ørsted på farten’ vises i Experimentariums forhal indtil den 22. august 2020.

”H.C. Ørsted gjorde store opdagelser, fordi han var nysgerrig på verden omkring sig – han eksperimenterede og han så nye sammenhænge. Det er netop den tilgang til verden og livet, som Experimentarium udspringer af, og som vi gerne vil give videre til alle de børn, unge og voksne, der besøger os,” siger Kim Gladstone Herlev, adm. direktør, Experimentarium.

H.C. Ørsted opdagede elektromagnetismen, da han så, at en kompasnål bevæger sig, når man fører en strømførende ledning over den. Hele vores moderne, elektrificerede verden, fra strøm i stikkontakten til mobiltelefonen i din hånd, bygger videre på den opdagelse.

’H.C. Ørsted på farten’ er en del af den landsdækkende fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen i 1820. Formålet er at styrke den naturvidenskabelige dannelse i Danmark, og året igennem kan man opleve et væld af arrangementer og aktiviteter knyttet til fejringen af den store, danske videnskabsmand.

’H.C. Ørsted på farten’ er en rejseudstilling, som efterfølgende også vil kunne opleves i udvalgte storcentre landet over.

Få hele Experimentarium for det halve – hele sommerferien

Experimentarium er et ’eksperiment i eksperimenter’, hvor alle sanserne bliver sat i spil på tværs af hele 5 etager – 3 indendørs og 2 udendørs.

Hele sommerferien er der, som led i Folketingets Sommerpakke, 50% rabat på entrébilletter til Experimentarium. Rabatten på 50% gælder ved køb af entrébilletter til Experimentarium i skolernes sommerferie indtil den 9. august.

Entrepriser til Experimentarium med sommerrabat:

• Voksne: Kr. 99,50 (normalpris kr. 199)
  • Børn (3-11 år): Kr. 59,50 (normalpris kr. 119)
  • Børn (0-2 år): Gratis

Det er trygt at ha’ det sjovt på Experimentarium

Der er fastsat et loft på gæstetallet på Experimentarium, og besøget skal derfor bookes online på forhånd. Der er opsat afspritningsautomater på centrale placeringer i huset, og der er skruet markant op for rengøringen.

Billetter og ankomsttidspunkt skal bookes online på forhånd via Experimentariums hjemmeside

Experimentariums åbningstider er:

• Mandag til torsdag: Kl. 9.30 – 17
  • Fredag og weekender: Kl. 9.30 – 19

For yderligere presseinformation:

Mathias Lilholt

• Kommunikations- og pressekoordinator, HCØ2000
  • M: 93 51 11 12
  • E: matil@dtu.dk

Experimentarium er en ”naturvidenskabelig fremtidsinstallation” i verdensklasse, som i 2018 blev kåret af TIME Magazine som en af verdens 100 bedste og mest innovative oplevelsessteder. Experimentarium er et eksperiment i eksperimenter, som belønner med aha-oplevelser for alle sanser. Experimentarium inspirerer med fremtidsvisionære og videbegærlige oplevelser, som forløser din forstand gennem forunderlig forundring og udfordrende leg. Oplevelser, som gør dig klogere, gladere og endnu mere nysgerrig på vores fantastiske verden og dens fremtid. På Experimentarium bliver hjerne, hjerte og krop udfordret, og i fællesskab undersøger og oplever vi det forunderlige, stiller alverdens spørgsmål og ræsonnerer os frem via leg og eksperimenter. Sammen skal vi bruge vores nysgerrighed og erfaringer til at blive klogere på og skabe en bæredygtig verden. Experimentarium er en erhvervsdrivende fond (non-profit) med 150 medarbejdere. Læs mere på www.experimentarium.dk. Følg Experimentarium på FacebookInstagram og LinkedIn

Om HCØ2000

I 1820 opdagede H.C. Ørsted sammenhængen mellem magnetisme og elektricitet. Den opdagelse har haft afgørende betydning for udviklingen af vores moderne samfund, og derfor fejres 200-året H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen i hele 2020. Det sker med det landsdækkende formidlingsinitiativ HCØ2020, som gennem en lang række aktiviteter, spredt over hele 2020, markerer både elektromagnetismens, naturvidenskabens, teknologiens og nysgerrighedens betydning for vores samfund. HCØ2020 er initieret af Danmarks Tekniske Universitet og ledes i et konsortium bestående af Danske Universiteter, Experimentarium, Astra (det nationale naturfagscenter) og Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab. Læs mere om HCØ2020 på www.hco2020.dk