Skolernes Innovationsdag genopstår

Tid til inno vation

Skolernes Innovationsdag genopstår på det nye Experimentarium

Skolernes Innovationsdag er for hjernen, hvad skolernes motionsdag er for kroppen. Industriens Fond og Experimentarium står bag dagen, som sætter innovation på skoleskemaet for skolebørn og lærere den 23. marts 2018. Årets tema er ”Kroppen på hovedet”.

Innovation starter altid med en god idé! Og evnen til at få gode idéer er en ’muskel’, som vi alle kan træne og forbedre. Det er baggrunden for Skolernes Innovationsdag, som løber af stabelen 23. marts 2018.

”Et samfund, der ikke tænker nyt, vil gå i stå. At hjælpe børnene med at bevare og udvikle deres nysgerrighed og evnen til at tænke frit er derfor en vigtig genvej til et konkurrencedygtigt Danmark, hvor unge mennesker bliver til kreative og idérige borgere og dygtige medarbejdere i erhvervslivet,” siger Mads Lebech, der er adm. direktør i Industriens Fond.

Experimentarium tog i 2014 initiativ til den første Skolernes Innovationsdag. I 2018 genopstår innovationsdagen i det nyåbnede, dobbelt så store Experimentarium i Hellerup. Temaet i 2018 er ”Kroppen på hovedet”, hvor der kastes innovativt lys over, hvordan vi gennem naturvidenskab, teknologi og samfundstiltag kan forbedre kroppen og vores liv.

”Vi vil gerne hjælpe skolerne med at slippe de gode idéer løs hos elever og lærere. Det handler om at få vristet hjernemassen ud af vanetænkningen. Hjernen er doven – den vil helst gøre det på samme måde hver gang, fordi det er meget lettere. Men dét kan heldigvis trænes væk,” siger Kim Gladstone Herlev, der er adm. direktør for Experimentarium.

Industriens Fond støtter Skolernes Innovationsdag med godt to millioner kroner frem til 2020 og har også støttet udviklingen af Idéværket og Opfindelsernes Hus, Experimentariums interaktive udstillinger om innovation.

Gratis undervisningsmaterialer og -forløb

Alle skoler vil frit kunne hente gratis undervisningsmaterialer til Skolernes Innovationsdag via Experimentariums hjemmeside. 27 klasser kan melde sig til Skolernes Innovationsdag på selve Experimentarium, hvor de den 23. marts vil følge et nyudviklet, tretimers hjernetræningsprogram med afsæt i nyere forskning og Experimentariums udstillinger. Tilmelding vil være muligt via Experimentariums hjemmeside www.experimentarium.dk tættere på afviklingen af Skolernes Innovationsdag.

Lærernes Innovationsdag

Den 31. januar er Experimentarium desuden vært for en innovationsdag specifikt for lærere. På dagen kan lærerne få inspiration og værktøjer til at give Skolernes Innovationsdag liv på deres egen skole. Tilmelding til Lærernes Innovationsdag er åben.

For yderligere information

Christian Juul Yssing, PR-ansvarlig, Experimentarium, mobil: 41 39 17 08, e-mail: christiany@experimentarium.dk

Ole Østrup, formidlingsansvarlig, Industriens Fond, mobil: 23 80 06 60, e-mail: oos@industriensfond.dk

Experimentarium er hele Danmarks science center. Vi har været tankevækkende siden 1991 og udforsket verden gennem naturvidenskab og teknologi sammen med millioner af nysgerrige børn og voksne. Vores ambition er at transformere den måde vores gæster oplever og forstår naturvidenskabens og teknologiens betydning i vores liv. Experimentarium er en erhvervsdrivende fond (non-profit) med 160 medarbejdere.

Om Industriens Fond

Industriens Fond er en privat og uafhængig fond med en formue på mere end fire milliarder kroner. Fon-den støtter og udvikler nyskabende projekter, som styrker konkurrenceevnen for dansk industri og er-hvervsliv generelt. Industriens Fond udvikler og støtter initiativer og projekter inden for særligt fire fokus-områder: Viden, Kompetencer, Iværksætteri & Innovation og Globalisering & Åbenhed.

Industriens fond