Hovedbruddet: Til læreren
6. – 9. klasse, Matematik
Emneord: logik, topologi, geometri og rumlige figurer
Foto: David Trood
Sindrige puslespil, logiske gåder og geometriske drillerier: formålet med Hovedbruddet er at udfordre elevernes logiske sans, øge elevernes forståelse for rumlig geometri samt øge elevernes interesse for matematik.
Efter 6. klasse Matematik
Kompetenceområde: Geometri og måling: Geometriske egenskaber og sammenhænge, fase 3
Efter 9. klasse Matematik
Kompetenceområde: Geometri og måling: Geometriske egenskaber og sammenhænge, fase 1
Kompetenceområde: Geometri og måling: Placeringer og flytninger, fase 1
Hovedbruddet er det perfekte sted, hvis dine elever trænger til en pause fra de mere aktive udstillinger.
Udstillingen indeholder ni topologiske opgaver, fire logiske opgaver og ni opgaver om rumlig geometri. Opgaverne er materielle, så eleverne kan mærke, sanse og erfare matematikken. Hvis eleverne går helt i hårdknude, kan de på en løsningsstation få hints og løsninger.
Udstillingen kan indgå i et forløb om geometri og måling i matematik fra 6. klasse og op.
Før besøget kan I arbejde med emneordene.
For læreren kan det være en hjælp at have læst Guide til Hovedbruddet samt Videnskaben bag Hovedbruddet, inden besøget.
Alt efter hvilket fagligt fokus I har, kan eleverne gå enkeltvis eller i grupper ind i Hovedbruddet og arbejde med det, I har planlagt hjemmefra.
I kan på forhånd have aftalt, hvor lang tid eleverne skal bruge på de enkelte opgaver. I kan også aftale at eleverne har forskellige roller i opgaveløsningen. Eleverne kan producere en lille film, hvor de demonstrerer og beskriver deres måde at løse opgaverne på.
Det kan også være lærerigt at beskrive, hvor i løsningsprocessen de sad fast, og hvad de gjorde for at komme frem til den endelige løsning.
Som lærere er det jeres ansvar at understøtte eleverne – og gerne medvirke aktivt under besøget i Hovedbruddet og tage hånd om eleverne og jeres fælles fokus.
Tilbage på skolen kan I gennemgå fagordene igen og evt. se de film, som eleverne har produceret.
Giv eleverne tid til at reflektere over deres oplevelser i udstillingen, fx i form af klassesamtaler om de logiske og matematiske opgaver. Hvordan kan evnen til at løse logiske opgaver bruges i hverdagen?
Vil du vide mere om vores tilbud til skoler? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyt om skoleværksteder, booking og særlige skoletilbud. Vi sender nyhedsbrevet ud cirka en gang om måneden.
Du vil nu modtage vores skolenyhedsbrev cirka en gang om måneden.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.
TIlmeld dig Experimentariums nyhedsbrev og få forunderlig videnskab og tips til sjove eksperimenter, I kan lave derhjemme.
Du modtager nu vores nyhedsbrev. Vi glæder os til at fortælle dig nyt inden længe.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Experimentariums nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.