Se Føle Høre

Undervisningsforløb til Sansetunnelen

Forløbet henvender sig til 1. – 2. klasse, natur/teknologi.
Varighed ca. 7 lektioner (1-2 på Experimentarium)
Emneord: sanser, signal, hjerne, gammel, ung, undersøge, teste

Formålet med dette forløb er, at eleverne gennem deres egne undersøgelser erfarer og tilegner sig viden om, hvordan de fem klassiske sanser bruges, og hvordan de giver hjernen vigtige informationer om omverdenen. Eleverne lærer, at sanserne forandres igennem livet, og at de ældes og kan skades.

Fælles mål 

1. – 2. klasse: Natur/teknologi

Kompetenceområde: Undersøgelse
Mennesket, fase 1 og 2

  • Eleven kan undersøge sanser
  • Eleven har viden om menneskets sanser

Læringsmål for undervisningsforløbet

  • Jeg kan fortælle, hvordan de fem sanser bruges og hjælper hinanden.
  • Jeg kan undersøge, hvordan jeg bruger mine fem sanser.
  • Jeg kan fortælle, hvordan sanserne kan skades og forandres.

 

Link til hele forløbet. Du skal anvende dit UNI-Login.

Link til opgavearkene, som vi bruger på Experimentarium

Oversigt over Sansetunnelen

Brug af forløbet før, under og efter besøget

Under besøget skal eleverne afprøve og undersøge Sansetunnelen på Experimentarium. Eleverne kommer på en rejse gennem livets forskellige faser, hvor de skal bruge alle deres sanser. De skal finde forskellige dufte, lyde og overflader. De skal tale om, hvad de kan høre, se, føle og lugte i de forskellige rum, og hvordan de i Sansetunnelen oplever, at sanserne forandrer og ændrer sig igennem hele livet.

Efter besøget skal eleverne tale om, hvordan de har undersøgt deres sanser. Eleverne skal tegne og fortælle om, hvordan sanserne ændrer sig fra barn til gammel. Klassen kan vælge at lave deres egen sansetunnel som opsamling på besøget eller afslutning på forløbet.

Forløbet kan også gennemføres uden at tage på Experimentarium. Hvis I vælger at arbejde med forløbet hjemme på skolen, skal eleverne undersøge og arbejde med sanserne i deres egen sansetunnel gennem de aktiviteter, der er lagt ind i forløbet under sporet “Vi skal arbejde hjemme på skolen”.

Forberedelse og lærerens rolle

Som lærer er det dig, der står for forløbet før, under og efter besøget på Experimentarium. Når I skal gennemføre opgaverne undervejs i besøget, skal I være opmærksomme på, at der kan være mange i udstillingen. Derfor kan du med fordel lade eleverne lave det undersøgende arbejde undervejs, i eller som afslutning på jeres besøg.

Som lærer kan du selv medvirke til, at alle elever får noget ud af besøget. Vær selv et godt eksempel ved at være nysgerrig, aktiv, spørgende og interesseret. Du kan læse mere om, hvordan du som lærer sikrer, at I får en god oplevelse på Experimentarium:

Få flere ideer til det optimale besøg på Experimentarium

Om forløbet

Experimentarium og forlaget Clio Online har sammen udviklet undervisningsforløb til flere udstillinger. Undervisningsforløbene henvender sig til skoleelever og har en aktiverende og undersøgelsesbaseret tilgang. Læringsforløbet tager afsæt i forenklede Fælles Mål.

Læs mere om samarbejdet med Clio Online her

Skærmbillede 2017-12-15 kl. 12.20.43