Baggrunden for SPIRAL
Spiral er et afsluttet skoleudviklingsprojekt, der havde til formål at udvikle og teste engagerende og inkluderende undervisnings- og læringsforløb. Her kan du læse om baggrunden for projektet.
Der er simpelthen for mange elever, der ikke får det optimale ud af undervisningen i folkeskolen. Man kan sige, at undervisningen rammer for smalt. Forskere fremhæver især tre forskellige årsager:
SPIRAL er et afsluttet skoleudviklingsprojekt, der havde til formål at udvikle og teste inkluderende undervisnings- og læringsforløb, der bidrager til at øge lysten til læring hos børn i læringsvanskeligheder.
SPIRAL var eksplorativt og samskabende og tog afsæt i de udfordringer, der findes lokalt på skolen.
SPIRAL satte fokus på børn i læringsvanskeligheder og ikke på børn med læringsvanskeligheder. Det er børn, der i skolen ikke oplever, at de bliver mødt med de rette mulighedsbetingelser for læring, og som ikke oplever sig som en aktiv del af et fagligt og socialt fællesskab.
Gennem projektet mødtes SPIRAL-teamet med lærere, pædagoger og elever om at udvikle og afprøvede måder at gennemføre undervisnings- og læringsforløb på, der tilgodeser elever i læringsvanskeligheder.
Spiralprojektet involverede mere end 350 skoleelever fra 4.-8. klasse fra fem forskellige skoler i Billund og Fredericia kommune.
Spiralprojektets resultater og metodeudvikling danner baggrund for fortsat arbejde på skoler med udbredelse og implementering af den Experimentarium inspirerede læringsmetodik – Engagementets Didaktik – på årgange, afdelinger eller hele skoler.
Kontakt programleder Morten Kisendal Fabricius på mortenf@experimentarium.dk
SPIRAL er støttet af: