Miniverset

Leg og lær

Experimentarium åbner naturvidenskabeligt oplevelsesunivers for de yngste

Den 19. april 2018 indvier H.K.H. Kronprinsessen 'Miniverset' - en helt ny type oplevelse, hvor de yngste børn (1-5 år) kan lege sig ind i naturvidenskaben sammen med deres voksne

”Bag bjergene, under broen og gennem muren…” – der ligger Miniverset, et 1.000 m2 stort naturvidenskabeligt og eventyrligt oplevelsesunivers, som er skabt specielt til de yngste børn og deres voksne.

Den 19. april 2018 kl. 15.00 indvier H.K.H. Kronprinsessen officielt Miniverset på det nye og dobbelt så store Experimentarium i Hellerup.

”Miniverset er Danmarks første naturvidenskabelige oplevelsesunivers for de yngste børn. Vi har trukket på al vor dybe viden om formidling til børn, og skabt et trygt og inspirerende univers, hvor børn kan lære om naturvidenskab allerede fra de har lært at gå,” siger Kim Gladstone Herlev, adm. direktør, Experimentarium.

Miniverset henvender sig til børnefamilierne og børneinstitutionerne, og er designet og bygget af Experimentarium. Nordea-fonden har støttet Miniverset med 22,2 mio. kr.

”Miniverset vil skabe fælles begejstring for naturen og dens forunderlighed blandt små børn og deres forældre,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Naturvidenskab og velkendte børnelege

Miniverset består af syv eventyrlige og inspirerende universer, som kobler naturvidenskab med kendte børnelege.

”Små børn er jo de fødte videnskabsfolk. Hver eneste dag går de på opdagelse og lærer nyt ved at lege. I Miniverset kan de eksperimentere sig til nye erfaringer gennem lege, som falder dem helt naturligt,” siger Kim Gladstone Herlev.

’Gemmestedet’ foregår fx på en dejligt grøn eng. Det er udklædningsleg og gemmeleg på samme tid, og så handler det også om fødekæden, hvor den lille muldvarp skal gemme sig for ræven. Det lægger op til sjov leg og til en snak om byttedyr og rovdyr.

Børn elsker spejle og bruger dem til at blive bevidste om sig selv. ’Spejlhavet’ er en blå ’undervandsverden’ med huler, vilde opdagelser og spejlinger, der vender jer på hovedet, mangedobler jer, eller måske får jer helt til at forsvinde.

De resterende universer hedder ’Hospitalet’, ’Stormbyggeriet’, ’Skyggeskoven’, ’Bondegården’ og ’Blæsten’ – og i læsehulerne, kan man sammen lade kræfterne op til endnu mere leg med en af de børnebøger, som er udviklet til Miniverset.

En pædagogisk ekspertgruppe har rådgivet Experimentarium i designfasen.

Fakta om Miniverset

• Miniverset indvies officielt 19. april 2018 af H.K.H. Kronprinsessen. Den 20. april åbner Miniverset for gæsterne.
  • Miniverset er designet og bygget af Experimentarium og støttet af Nordea-fonden med 22,2 mio. kr.
  • Miniverset er et naturvidenskabeligt oplevelsesunivers med syv unikke områder, der kombinerer leg og læring.
  • Miniverset er specielt designet for de yngste børn (1-5 år) og deres voksne.
  • Miniverset er henvendt til børnefamilier og børneinstitutioner.
  • Miniverset bliver en del af de faste udstillinger på Experimentarium, Tuborg Havnevej 7, 2900 Hellerup.

Presse

Akkrediteret presse vil kunne deltage i den officielle indvielse den 19. april 2018. Invitationer til pressen vil blive udsendt snarest.

Experimentarium er hele Danmarks science center. Vi har været tankevækkende siden 1991 og udforsket verden gennem naturvidenskab og teknologi sammen med millioner af nysgerrige børn og voksne. Vores ambition er at transformere den måde vores gæster oplever og forstår naturvidenskabens og teknologiens betydning i vores liv. Experimentarium er en erhvervsdrivende fond (non-profit) med 160 medarbejdere.