Hvorfor vil en sæbeboble helst være rund?

Sæbebobler kan få mange former et kort øjeblik, men de ender næsten altid som kugler. Det skyldes en smart egenskab ved vand.

Sæbebobler bliver runde på grund af et fænomen, der hedder overfladespænding.

Overfladespænding betyder, at vand er stærkt tiltrukket af sig selv. Derfor trækker vandet i boblen sig så meget sammen som overhovedet muligt, og boblen forsøger altså at få den form, der kræver mindst muligt overfladeareal. Og den form er en kugle.

Man kan sige, at sæbeboblen er lidt doven: Den vælger den form, der kræver mindst arbejde.

Derfor bliver sæbebobler runde – næsten hver eneste gang.

Flere finurlige spørgsmål