Da Coding Class mødte Experimentarium
Det var et vellykket eksempel på samarbejde mellem skole og virksomhed, da en gruppe 6. klasses elever gik i Coding Class Cph sammen med Experimentarium.
Experimentarium har i efteråret 2017 deltaget i projektet Coding Class Cph, som skal skærpe skoleelevers interesse for at kode og udvikle spil og apps.
Samarbejdet kulminerede 1. december, da elever fra 6.e på Lundehusskolen præsenterede deres ideer, apps, quizzer og spil for Experimentariums begejstrede dommerpanel af direktører og medarbejdere.
Eleverne fra Lundehusskolen har i efteråret lært at kode i Scratch. Formålet er at lære børn et simpelt programmeringssprog samt at udvikle spil.
Eleverne udviklede ideer til Experimentarium ud fra en bunden problemstilling:
Hvordan får man en god dag på Experimentarium, både som elever og lærere? Hvad skal der ske før, under og efter besøget?
De har arbejdet med ideerne ud fra en innovationsproces udviklet af folkene bag Coding Class Cph. På blot et par lektioner har de udviklet og kodet demoudgaver af apps, spil og quizzer.
Eleverne ankom spændt og velforberedt til Experimentarium. Otte grupper præsenterede deres ideer, der fx var små spil, der kan spilles, mens man står i kø i forhallen eller ved udstillinger, til apps der kan guide gæster rundt på Experimentarium.
En gruppe havde udviklet en bestillingsapp, hvor der kunne bestilles varer og mad fra butikken. Nogle arbejdede med mere faglige problemstillinger som miljø og forurening.
Experimentariums dommerpanel spurgte nysgerrigt ind til de mange gode og spændende ideer. Her var fokus på, hvordan elevernes produkter kan understøtte det gode besøg både før, under og efter besøget.
Hvordan kan Experimentarium hjælpe lærerne i deres planlægning? Hvordan kommunikerer vi med skoler og elever?
Dagen sluttede med stor ros til eleverne for deres arbejdsindsats og evne til at sætte ord på deres ideer og arbejdsproces.
Experimentarium har nydt godt af at få direkte input fra eleverne og også se nogle bud på produkter, de godt kunne tænke sig.
Eleverne gav udtryk for, at det havde været en anderledes måde at arbejde med fagene på, og at de havde fået indblik i, hvad det kræver at kode og programmere de spil, som de selv er forbrugere af.
Projektet har været vellykket for Experimentarium som virksomhed. Det er skønt at få feedback fra en af vores store målgrupper – skolerne.
Samtidig er vi stolte af at bakke op om et projekt, der handler om at gøre eleverne til digitale producenter fremfor digitale forbrugere. Folkene bag Coding Class Cph har udviklet et spændende projekt, som Experimentarium gerne lægger hus til en anden gang.
Københavnske skoler strømmer til Coding Class Cph