Ideer til før, under og efter besøget på Experimentarium
Det nye Experimentarium i Hellerup er stort, og der er rigtig mange muligheder. Her er ideer til, hvad du som lærer kan overveje før, under og efter dit og klassens besøg.
Det nye Experimentarium i Hellerup er stort, og der er rigtig mange muligheder. Her er ideer til, hvad du som lærer kan overveje før, under og efter dit og klassens besøg.
Experimentarium er hele Danmarks science center. Vi har været tankevækkende siden 1991 og udforsket verden gennem naturvidenskab og teknologi sammen med millioner af børn og voksne.
Vi tror på, at viden og nysgerrighed spirer bedre, hvis gæsterne selv har en finger med i spillet. Derfor må alt røres på Experimentarium, og derfor går læring og leg altid hånd i hånd.
Få forventningsafstemt og talt med kollegaer og elever om hvad formål og mening er med besøget. Er besøget en appetitvækker i starten af et undervisningsforløb, et input undervejs, en perspektiverende oplevelse som afslutning på et undervisningsforløb eller en social tur?
Hvad skal eleverne lære? Hvad kan Experimentarium tilbyde før, under og efter besøget? Hvilke faglige metoder skal eller kan eleverne anvende under besøget? Eleverne kan formulere deres forventninger, hypoteser og spørgsmål.
Hvem arbejder sammen med hvem? I hvilket tidsrum arbejder I fagligt? Hvornår holder I pause? Hvad forventer elever og lærer af hinanden? Hvad vil eleverne ellers gerne opleve? Hvordan kan eller skal eleverne dokumentere deres oplevelser?
Brug Rejseplanen og se endvidere kort og muligheder for transport her.
Besøget skal være en god oplevelse for både læreren og eleverne, og et sted hvor det faglige stof formidles på andre måder end på skolen og sættes i en ny kontekst. Giv dig selv og eleverne tid og mulighed til at reflektere over jeres oplevelser.
Medvirk til at alle elever får noget ud af besøget og vær et godt eksempel. Vær selv nysgerrig, aktiv, spørgende og interesseret. Lad gerne eleverne styre slagets gang og tal med dem om, hvordan de har struktureret dagen. Hjælp dem med at huske aftaler og holde sig til planen. Tal om relevante fagbegreber.
Vi vil gerne give alle en god oplevelse. Derfor forventer vi, at du som lærer holder opsyn med dine elever, og at de ved, at vi på Experimentarium tager alle hensyn til hinanden. Du er som lærer ansvarlig for dine elever – fra I kommer, til I går.
Der vil være udstillingspiloter i hele huset, der kan hjælpe med praktiske og faglige spørgsmål fra dig og din klasse.
I vil få udleveret et kort over huset ved indgangen, så I kan orientere jer i husets to udstillingsniveauer, se hvor toiletterne er og finde picnic området på udstillingsniveau 1.
Tal om uforberedte oplevelser og informationer fra besøget. Sammenknyt oplevelserne til de forventninger, hypoteser og spørgsmål eleverne havde inden besøget.
Lad eventuelt eleverne formidle og diskutere fagligt stof, resultater og erfaringer for resten af klassen eller i grupper. Arbejd videre med det faglige stof. Brug eventuelt Experimentariums tilbud.
Hvad fik I ud af besøget? Hvad fungerede godt – både fagligt og praktisk? Er der tegn på, hvad eleverne har lært i forhold til det faglige formål og stof? Er der noget, der skal planlægges anderledes, næste gang I skal besøge Experimentarium?
I samarbejde med Skoletjenesten har Experimentarium produceret en komisk kortfilm om, hvor galt det kan gå, når planlægningen går i fisk. Den kan du se her:
Få nyt om tilbud til skolerne fra Experimentarium - vi sender nyhedsbrev ud en gang om måneden.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.