Det gode besøg

Så let er det at besøge os

Experimentarium er stort, og der er rigtig mange muligheder. Her er nogle ideer til, hvad du som lærer kan overveje før, under og efter dit og klassens besøg.

Før besøget

Find lærervejledninger til udstillingerne, se hvilke undervisningsforløb I kan bruge eller book et skoleværksted. Inden besøget kan du også dykke ned i vores interaktive kort til at udforske huset. Orienter dig om vores COVID-19 tiltag – og se her, hvordan du lettest kommer hertil.

Bestem formål og fagligt indhold

Få forventningsafstemt og talt med kollegaer og elever om hvad formål og mening er med besøget. Er besøget en appetitvækker i starten af et undervisningsforløb, et input undervejs, en perspektiverende oplevelse som afslutning på et undervisningsforløb eller en social tur?

Tal om, hvad eleverne skal lære

Hvad skal eleverne lære? Hvad kan Experimentarium tilbyde før, under og efter besøget? Hvilke faglige metoder skal eller kan eleverne anvende under besøget? Eleverne kan formulere deres forventninger, hypoteser og spørgsmål.

Organiser dagen

Hvem arbejder sammen med hvem? I hvilket tidsrum arbejder I fagligt? Hvornår holder I pause? Hvad forventer elever og lærer af hinanden? Hvad vil eleverne ellers gerne opleve? Hvordan kan eller skal eleverne dokumentere deres oplevelser?

Under besøget

Når I ankommer til Experimentarium skal I gå over til butikken. Her viser de jer vej til de gratis garderobeskabe til tasker og jakker – og så er det ellers bare om at spæne op ad den store Helix-trappe. Orienter jer i aktuelle demonstrationer og shows i Dagens program på infoskærmene i huset – eller lige her.

Hvordan opfører vi os som gæster på Experimentarium?

Vi vil gerne give alle en god oplevelse. Derfor forventer vi, at du som lærer holder opsyn med dine elever, og at de ved, at vi på Experimentarium tager alle hensyn til hinanden. Du er som lærer ansvarlig for dine elever – fra I kommer, til I går.

Hvordan finder vi rundt?

I vil få udleveret et kort over huset i butikken, når I ankommer, så I kan orientere jer i husets udstillingsniveauer, se hvor toiletterne er og finde picnicområdet.

Hvem vil vi møde?

Der vil være udstillingspiloter i hele huset, der kan hjælpe med praktiske og faglige spørgsmål fra dig og din klasse.

Hvor spiser vi frokost?

Spis jeres madpakker i picnicområderne på 1. etage ved spisestedet SMASK, i Madparken ved Miniverset i Stuen eller på Tagterrassen.

En god oplevelse for alle

Besøget skal være en god oplevelse for både læreren og eleverne, og et sted hvor det faglige stof formidles på andre måder end på skolen og sættes i en ny kontekst. Giv dig selv og eleverne tid og mulighed til at reflektere over jeres oplevelser.

Aktiv deltagelse

Medvirk til at alle elever får noget ud af besøget og vær et godt eksempel. Vær selv nysgerrig, aktiv, spørgende og interesseret. Lad gerne eleverne styre slagets gang og tal med dem om, hvordan de har struktureret dagen. Hjælp dem med at huske aftaler og holde sig til planen. Tal om relevante fagbegreber.

Efter besøget

Refleksion

Tal om uforberedte oplevelser og informationer fra besøget. Sammenknyt oplevelserne til de forventninger, hypoteser og spørgsmål eleverne havde inden besøget.

Faglig formidling og diskussion

Lad eventuelt eleverne formidle og diskutere fagligt stof, resultater og erfaringer for resten af klassen eller i grupper. Arbejd videre med det faglige stof. Brug eventuelt Experimentariums tilbud.

Evaluér besøget

Hvad fik I ud af besøget? Hvad fungerede godt – både fagligt og praktisk? Er der tegn på, hvad eleverne har lært i forhold til det faglige formål og stof? Er der noget, der skal planlægges anderledes, næste gang I skal besøge Experimentarium?

Har du stadig spørgsmål?

Få svar på nogle af de mest stillede spørgsmål her eller skriv til info@experimentarium.dk

 

Film: Verdens bedste tur

I samarbejde med Skoletjenesten har Experimentarium produceret en komisk kortfilm om, hvor galt det kan gå, når planlægningen går i fisk. Den kan du se her: