PulsTorvet

Gæst nummer 100.000 siden åbningen af det nye Experimentarium gik gennem døren i dag. 7-årige Pedro San José er turist fra Spanien og ses her med sin far Juan, lillesøster Beatriz på 6 år og lillebror Iñigo på 3 år. Pedro fik overrakt diplom og et gavekort på 500 kroner til Experimentariums butik, inden familien gik på opdagelse i udstillingerne.

100.000 har besøgt det nye Experimentarium

Det bobler, syder og knager igen på det nye Experimentarium – og i dag gik gæst nr. 100.000 gennem indgangen.

Med 100.000 gæster på to måneder er det nye Experimentarium godt på vej mod målet på 500.000 gæster i 2017.

“Vi ville bygge et science center i verdensklasse, som udtrykte Experimentariums helt særlige finurlighed – og vi har fået en fænomenal modtagelse. Jeg tillader mig at tro, at det afspejler, at vi har ramt skiven godt i plet med det nye Experimentarium,” siger adm. direktør Kim Gladstone Herlev, Experimentarium.

Samtidig er der solgt over 10.000 årskort, dobbelt så mange som forventet på nuværende tidspunkt.

Experimentarium bliver en solskins-attraktion

Allerede i påsken følger den første udvidelse, når tagterrassen på 1.850 m2 åbner med aktiviteter under åben himmel.

“Tagterrassen kombinerer bevægelse, naturvidenskab og frisk luft. Det er også det perfekte sted til at nyde forårssolen og en forfriskning,” siger adm. direktør Kim Gladstone Herlev.

Første nye udstilling er også på vej i horisonten. Udstillingen, der har arbejdstitlen “Den Lille By” udvikles specielt til de yngste børn (1-5 år) og åbner efter planen i begyndelsen af 2018.

Det nye Experimentarium blev indviet af H.K.H. Kronprins Frederik og åbnede for gæster den 26. januar 2017.

Fakta om Experimentarium

• Experimentarium er en privat, erhvervsdrivende fond med et almennyttigt formål (non-profit).
  • Det nye experimentarium er tegnet af CEBRA.
  • Med tilføjelse af en tagterrasse på 1.850 m2 til aktiviteter under åben himmel, er Experimentarium også blevet en solskins-attraktion.
  • Det samlede bygningsareal er på 26.850 m2 (byggeri: 25.000 m2, tagterrasse: 1.850 m2). Det samlede publikumsareal er i alt 11.500 m2. Udstillingsarealet er fordoblet til 9.000 m2 i forhold til det første Experimentarium.
  • Opførelsen af det nye Experimentarium har samlet set været en investering på rundt regnet 880 millioner kroner inkl. erhvervelse af Tuborgs tappehaller og dertil hørende grund (erhvervet i 2008). Der er rejst 578 millioner kroner i støtte fra fonde og virksomheder til køb og ombygning. Dertil er der rejst 218 millioner kroner i støtte fra fonde og virksomheder til udvikling af udstillinger og aktiviteter. Det endelige byggeregnskab er endnu ikke afsluttet.
  • To indendørs udstillingsetager med hele 16 interaktive udstillingsuniverser om naturvidenskab og teknologi. Udstillingsuniverserne er udviklet af Experimentarium.

Følgende fonde og virksomheder har doneret til byggeriet

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Villum Fonden, Knud Højgaards Fond, Ole Kirk’s Fond, Novo Nordisk Fonden, Industriens Arbejdsgivere i København, D/S NORDEN // D/S Orients Fond, TORM Fonden, TrygFonden, Louis Petersens Legat.

Følgende fonde og virksomheder har doneret og/eller har givet støtte til udstillingerne

TrygFonden, Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Lundbeckfonden, Industriens Fond, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, A.P. Møller – Mærsk Gruppen, Knud Højgaards Fond, Tuborgfondet, DONG Energy A/S, Hempel Fonden, Carlsbergs Mindelegat, Louis Petersens Legat, Otto Mønsteds Fond, Den Danske Maritime Fond, Lauritzen Fonden, D/S NORDEN // D/S Orients Fond, TORM Fonden, Danske Banks Fond, Familien Hede Nielsens Fond.

PR konsulent, Experimentarium

Experimentarium er hele Danmarks science center. Vi har været tankevækkende siden 1991 og udforsket verden gennem naturvidenskab og teknologi sammen med millioner af nysgerrige børn og voksne. Vores ambition er at transformere den måde vores gæster oplever og forstår naturvidenskabens og teknologiens betydning i vores liv. Experimentarium er en erhvervsdrivende fond (non-profit) med 200 medarbejdere.