Fra DONG til Ørsted

DONG Energy har skiftet navn til Ørsted på Experimentarium

Der kan være god energi i at skifte navn – men når en energigigant skifter navn er det bestemt ingen let manøvre! Heller ikke på Experimentarium, som sammen med Ørsted, lærer børn og unge om bæredygtig energi.

I Danmark, Storbritannien, Tyskland, USA og flere andre lande har DONG Energy’s navneskift til Ørsted givet travlhed. Meterhøje skilte på kraftværker er skiftet ud, biler har fået nye logoer, og brevpapir, websider og mailadresser er fornyet.

På Experimentarium er der også gang i en større indsats, for at sikre, at DONG Energy bliver til Ørsted. Både i udstillingen og digitalt er det gamle logo forsvundet til fordel for det nye.

Samarbejdet mellem Experimentarium og Ørsted omfatter det ambitiøse ønske om at give morgendagens generation en forståelse af bæredygtig energi i udstillingen Energi Zonen og skoleværkstedet ’Energiagent for en dag’, hvor skoleklasser skal hjælpe energiministeren i landet ’Elektricitanien’ med at få energiproduktion og forbrug til at gå op på bæredygtig vis.

”Hver dag besøger hundredvis af børn og unge Experimentarium, hvor de leger og eksperimenterer sig igennem de interaktive udstillinger. Sammen med Ørsted har vi skabt en energiudstilling og et meget populært skoleværksted, som gør emnet ’energiproduktion’ lettere at gå til. Målet er at give børn og unge en forståelse af det store billede uden at miste perspektivet fra deres egen hverdag. Det er kun lykkedes, fordi vi har kunnet trække på Ørsteds indsigt og store velvilje,” siger Kim Gladstone Herlev, CEO, Experimentarium.

Væk fra olie og gas

Der ligger meget i et navn. DONG Energy var en forkortelse af ”Dansk Olie og Naturgas”, men i 2017 blev olie- og gasproduktionen solgt fra, og omstillingen til at være udelukkende dedikeret til grøn energi blev fuldført. Så skulle der samtidig et nyt navn til.

”Vi ønsker at fremme interessen og forståelsen for produktion og forbrug af energi hos børn og unge. Derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Experimentarium, hvor børn og unge kan gå på opdagelse i deres energiforbrug og eksperimentere med alternative energikilder. I Energi Zonen kan gæsterne blandt andet udforske, hvor energien kommer fra og på egen krop mærke de kræfter, der er på spil,” fortæller Marianne Klockmann, sponsor- og eventansvarlig hos Ørsted.

Ophavsmanden til DONG Energy’s nye navn er den verdensberømte, danske fysiker Hans Christian Ørsted.

Det var Ørsted, der opdagede sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme og dermed lagde kimen til den måde, vi laver strøm på i dag.