Den store Takeoff-quiz
Vi mennesker flyver som aldrig før, og jagten på at gøre flytrafikken mindre klimabelastende er i gang. Quiz dig klogere på viden om SAF, power-to-X og andre nye teknologier her.
På et Power-to-X-anlæg er der et elektrolyseanlæg, som spalter vand (H2O) til brint (H2) og ilt (O2). Hovedingrediensen til flybrændstof kan laves ved at koble brint og kulstof (C) sammen. Det kaldes kulbrinter.
Brint
På et Power-to-X-anlæg er der et elektrolyseanlæg, som spalter vand (H2O) til brint (H2) og ilt (O2). Hovedingrediensen til flybrændstof kan laves ved at koble brint og kulstof (C) sammen. Det kaldes kulbrinter.
Man forventer, at de første hybridfly kan sættes i drift omkring 2028.
2028
Man forventer, at de første hybridfly kan sættes i drift omkring 2028.
Man forventer, at de første brintfly kan sættes i drift omkring 2035.
2035
Man forventer, at de første brintfly kan sættes i drift omkring 2035.
Fossile brændstoffer er ikke vedvarende og bæredygtige.
Fossile brændstoffer
Fossile brændstoffer er ikke vedvarende og bæredygtige.
Hele verdens flytrafik brugte omkring 300.000.000 tons brændstof i 2024.
300.000.000
Hele verdens flytrafik brugte omkring 300.000.000 tons brændstof i 2024.
Man forventer, at flytrafikken stiger en del frem mod år 2050. Det øger behovet for at finde løsninger, der er mindre klimabelastende end de nuværende.
Den vil stige
Man forventer, at flytrafikken stiger en del frem mod år 2050. Det øger behovet for at finde løsninger, der er mindre klimabelastende end de nuværende.
Det første kommercielle Power-to-X-anlæg blev etableret i 2023 på Als i Sønderjylland. Det producerer eMetan, der kan bruges som brændstof af skibe.
Danmark
Det første kommercielle Power-to-X-anlæg blev etableret i 2023 på Als i Sønderjylland. Det producerer eMetan, der kan bruges som brændstof af skibe.
I 2028 kan vi forvente, at man kan flyve med hybridfly, hvor der er plads til 30 passagerer.
30
I 2028 kan vi forvente, at man kan flyve med hybridfly, hvor der er plads til 30 passagerer.
SAF står for Sustainable Aviation Fuels.
SAF
SAF står for Sustainable Aviation Fuels.
Et Power-to-X-anlæg bruger strøm til at spalte vand (H2O) til brint (H2) og ilt (O2). Og denne strøm skal komme fra vedvarende kilder som vind, sol og vand. Ellers kan man ikke kalde produktionen af brinten bæredygtig.
At strømmen til elektrolysen kommer fra vedvarende enerkilder
Et Power-to-X-anlæg bruger strøm til at spalte vand (H2O) til brint (H2) og ilt (O2). Og denne strøm skal komme fra vedvarende kilder som vind, sol og vand. Ellers kan man ikke kalde produktionen af brinten bæredygtig.
Fra 1. januar 2025 har EU indført et krav om, at fly skal flyve på mindst 2% SAF (Sustainable Aviation Fuels).
2%
Fra 1. januar 2025 har EU indført et krav om, at fly skal flyve på mindst 2% SAF (Sustainable Aviation Fuels).
Målet er at fly i EU flyver med 70% SAF (Sustainable Aviation Fuels) i 2050.
70%
Målet er at fly i EU flyver med 70% SAF (Sustainable Aviation Fuels) i 2050.
Slutproduktet fra et Power-to-X-anlæg kan være flere forskellige ting som fx flybrændstof, brændstof til skibe, gødning til landbruget samt plastmaterialer og medicin.
At Power-to-X kan bruges til mange forskellige produkter
Slutproduktet fra et Power-to-X-anlæg kan være flere forskellige ting som fx flybrændstof, brændstof til skibe, gødning til landbruget samt plastmaterialer og medicin.
SAF er langt dyrere end fossilt brændstof. Det kan være op til 8 gange så dyrt.
SAF er op til 8 gange dyrere end fossilt brændstof
SAF er langt dyrere end fossilt brændstof. Det kan være op til 8 gange så dyrt.
Tilfreds? Hvis ikke, så prøv igen!