7. -9. klasse, fysik/kemi.
Varighed ca. 6 lektioner inkl. 1 times arbejde under besøget.
Emneord: Kraft, bevægelse, arbejde, friktion, energi, modelleringskompetence, Newtons love, teknologi, maskineri, transport, CO2, brændstof, forurening.
Formål
I forløbet kan eleverne måle deres energiforbrug, når flytter et ton gods på modeller af et tog, en lastbil og en båd. Formålet er, at eleverne forstår de forskellige transportformers egenskaber, og fysikfagligt kan redegøre for og vurdere, hvorledes energien omdannes forskellige steder i de tre modeller.
Fælles mål
7. – 9. klasse: Fysik/kemi
Kompetenceområde: Undersøgelse, Undersøgelse i naturfag, fase 3
Kompetenceområde: Modellering i naturfag, fase 3
Kompetenceområde: Modellering, Energiomsætning, fase 1 og 3
Kompetenceområde: Perspektivering, Produktion og teknologi, fase 3
Læringsmål for undervisningsforløbet
Eleverne skal kunne opstille en hypotese.
Eleverne skal på baggrund af de tre modeller efterprøve deres hypoteser og vurdere sammenhængen mellem målinger og hypoteser.
Eleverne skal kende sammenhængen mellem transportform og energiforbrug ved varetransport.
Eleverne skal kunne redegøre for denne sammenhæng ud fra de tre transportformers forskelligheder.
Eleverne skal kunne vurdere de tre modeller, som modeller af virkelighedens toge, lastbiler og skibe.
Forløbet består af:
En video, der introducerer udstillingen Havnen, som aktiviteten Træk et ton er en del af.
En video der introducerer den undersøgelse, eleverne skal arbejde med i Træk et ton. Eleverne skal prøve kræfter med at flytte tunge materialer og selv mærke forskellen på at transportere til søs, med tog og med lastbil.
Som lærer er det dig, der står for forløbet før, under og efter besøget på Experimentarium. Som lærer kan du selv medvirke til, at alle elever får noget ud af besøget. Vær et godt eksempel ved at være nysgerrig, aktiv, spørgende og interesseret.
Du kan med fordel dele eleverne i grupper hjemmefra. Den bedste dynamik og refleksion kommer ved, at eleverne undersøger og diskuterer i mindre grupper (ca. tre i hver gruppe) ved hver af de tre modeller af henholdsvis lastbil, tog og skib. Alle elever skal notere individuelt i spørgeskemaet. Det er hensigtsmæssigt at lade en gruppe ad gangen lave undersøgelser i hver af de tre modeller. Du kan evt. hjemmefra lave en turnusordning for undersøgelserne. Det tager ca. 20 minutter for en gruppe at gennemføre alle tre modeller.
Under besøget skal du helst opholde dig nær de tre modeller. Eleverne skal selv undersøge og afprøve modellerne og reflektere over spørgsmålene, men nogle af dem kan have brug for at blive guidet, særligt i brugen af skærmene.
Når I skal gennemføre opgaverne undervejs i besøget, skal I være opmærksomme på, at der kan være mange i udstillingen. Derfor kan du med fordel lade eleverne lave det undersøgende arbejde undervejs, i eller som afslutning på jeres besøg. Du kan læse mere om, hvordan du som lærer sikrer, at I får en god oplevelse på Experimentarium:
Experimentarium, Københavns Professionshøjskole og Pilot Film har sammen udviklet dette undervisningsforløb med metoden Flipped Learning som inspiration. Forløbene henvender sig til skoleelever og har en aktiverende og undersøgelsesbaseret tilgang. Læringsforløbet tager afsæt i Fælles Mål.
Gå ikke glip af nyheder og tilbud til skoler – tilmeld dig vores skolenyhedsbrev og modtag nyt cirka en gang om måneden.
Tak for din tilmelding.
Du hører fra os.
Der skete en fejl
Prøv venligst igen
Hov, der er noget galt!
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
Hov, den adresse har vi allerede
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Der skete en fejl
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Experimentariums nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.