Illustrationsforsøg af forbrændingsmotor
FORSØG: Formålet med dette forsøg er at demonstrere sammenhæng mellem tryk og temperatur og at vise grundprincippet for en dieselmotor.
Lidt papir eller vat lægges ned i en halvåben cylinder. Et stempel presses hårdt og hurtigt i bund i en cylinder, hvorved papiret antændes.
Når man bruger en cykelpumpe til at pumpe en slange, vil man ofte opdage, at selve cykelpumpen bliver varm. Dette skyldes, at temperaturen i en gas stiger, når dens volumens presses sammen, og trykket stiger.
Dette kan man demonstrere på en meget dramatisk måde, hvor et lille stykke papir eller vat antændes i et stempel, der presses hårdt og hurtigt sammen. Først lægges en lille, let flig af en serviet, lidt køkkenrulle eller lignende let og tyndt papir (eventuelt vat) ned i bunden af en cylinder, der er lukket i den ene ende.
Når et stempel presses lynhurtigt og meget hårdt i bund i cylinderen, kan man faktisk få papiret antændt. I praksis ser man et lille lysglimt og derefter en masse røg. Man skal dog være meget hurtig og bruge mange kræfter, så lidt øvelse er ofte nødvendig.
I dette tilfælde er cylinderen lavet af et plasticrør, der er lukket i den ene ende med epoxy-lim, mens stemplet består af en metalstang, hvorpå der sidder tre tætningsringe af gummi:
I stedet for papir eller vat kan man prøve med svovlet fra en tændstik:
Forsøget viser for øvrigt også et af grundprincipperne i en dieselmotor. I en normalt forbrændingsmotor antændes brændstoffet af et tændrør, der laver en gnist inde i forbrændingskammeret. I dieselmotoren sidder der ikke noget tændrør – her antændes brændstoffet i stedet ved en kraftig komprimering og dermed temperaturstigning.
Påvis CO2-udledning fra biler
Illustrationsforsøg af forbrændingsmotor (denne side)
Forsøg med elektrolyse
Byg din egen elmotor
Lav en simpel elektromotor
Lav et luftpudefartøj
Dette forsøg stammer oprindeligt fra Climate Minds, som er udviklet af Experimentarium i samarbejde med Dansk Energi og Energyminds.