Olympisk år på Experimentarium

Lad legende begynde

2020 bliver olympisk år på Experimentarium

Årsindsatsen LAD LEGENE BEGYNDE er en hyldest til de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege – til nationernes ædle kappestrid og menneskekroppens ypperste formåen.

I dag, den 23. januar 2020, indvier Hans Kongelige Højhed Kronprinsen årsindsatsen LAD LEGENE BEGYNDE på Experimentarium – og dermed lyder startskuddet til et helt år fyldt med oplevelser inspireret af de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege.

”2020 bliver et olympisk år på Experimentarium. Vores ambition er at gøre Experimentarium til stedet, hvor hele Danmarks befolkning kan opleve de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege. Vi vil bevæge børn og voksne – både fysisk og mentalt – give dem viden, indsigt og inspirere dem til at leve et sundere og mere aktivt liv,” fortæller Kim Gladstone Herlev, adm. direktør på Experimentarium.

LAD LEGENE BEGYNDE består af:

• Et Testcenter, hvor børn og voksne bl.a. kan teste og træne deres hurtighed, reaktionsevne, mentale styrke og præcision og blive inspireret af de danske atleters personlige fortællinger om livet og hverdagen som elite-idrætsudøvere og om deres vej til de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege. Testcentret består af en arena og ti aktiviteter designet og bygget af Experimentarium.
  • En tætpakket eventkalender, hvor man kan møde sportsfolk, trænere og eksperter, og hvor en lang række idrætsforbund kommer på besøg på Experimentarium og byder på smagsprøver på alt fra fægtning til kørestolsrugby. Der er dertil særlige OL Onsdage for skoler, ferieindsatser og meget mere.
  • Værkstedet ’Byg en forandring – Sport er for alle’, som er baseret på LEGO® konceptet Build The Change. Her får man til opgave at bygge og designe kreative løsninger med LEGO klodser, så alle, uanset udgangspunkt, kan være sammen om sport.
  • Den stemningsfyldte Olympiske By åbner på toppen af Experimentarium til sommeren 2020. Den Olympiske By er inspireret af japansk kultur og natur og af værtsbyen Tokyo. Under de Olympiske Lege vil den Olympiske By være åbent fra tidlig morgen til sent ud på de lune sommeraftner og byde på storskærmsoplevelser, spændende gæster og events.

Sport er for alle!

LAD LEGENE BEGYNDE stiller skarpt på både de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege. Målet er at vise, at sport er for alle.

”Sport handler om sammenhold og kampgejst – at blive hurtigere, stærkere og dygtigere, og at ha’ det sjovt sammen. Atleternes bedrifter og forskelligheder inspirerer os til selv at prøve vores kræfter af og finde vores egne styrker. Din forunderlige krop kan oftest meget mere, end du tror, og der er helt sikkert sportsgrene, som passer godt til dig,” siger Kim Gladstone Herlev.

Baseret på konceptet Build The Change har LEGO Koncernen og Experimentarium udviklet værkstedet ’Byg en forandring – Sport er for alle’, som vil kunne opleves i ’Idéværkstedet’, Experimentariums innovationsudstilling.

Her får man til opgave at hjælpe en gruppe venner, som gerne vil dyrke sport sammen. Nogle af vennerne har funktionsnedsættelser, og derfor er der brug for at bygge og designe nye, kreative løsninger i LEGO klodser, så alle vennerne kan være med.

Målet med værkstedet er at styrke børns, unges og voksnes forståelse for inklusion og ligeværd inden for sport og bevægelse samt at vise, at vi med fantasi, kreativitet og respekt for mangfoldighed kan bygge og designe os til større livskvalitet for alle.

Hvilken sportsgren passer til dig?

Er du til sport for sjov i en lun sportshal? Eller er du til jernhård træning i al slags vejr? Er du solist eller mere til samarbejde? Og har du et godt boldøje?

’Sportstesten’ er en gratis online test, og et af de digitale tiltag i LAD LEGENE BEGYNDE. Ved at besvare 24 spørgsmål kan du finde ud af, hvilke sportsgrene, som passer godt til dig, din krop og din personlighed.

Testen er udviklet i samarbejde med eksperter fra Team Danmark. Målet er at inspirere alle, som gerne vil dyrke sport, og måske tænde en gnist af interesse, der kan blive til en sport for livet.

Tag Sportstesten her.

Læs mere om LAD LEGENE BEGYNDE, se fotos, video og få masser af baggrund og viden om videnskaben bag de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege her.

Fakta om LAD LEGENE BEGYNDE

• LAD LEGENE BEGYNDE indvies officielt af Hans Kongelige Højhed Kronprinsen den 23. januar 2020. Dagen efter, den 24. januar 2020, åbner LAD LEGENE BEGYNDE for gæster.
  • Ambitionen med LAD LEGENE BEGYNDE er at gøre Experimentarium til stedet, hvor hele Danmarks befolkning kan opleve de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege. Målet er at bevæge børn og voksne – fysisk og mentalt – og give dem lysten til at leve et sundere og mere aktivt liv.
  • LAD LEGENE BEGYNDE er en årsindsats, som kombinerer et Testcenter, et tætpakket eventprogram og en stemningsfyldt Olympisk By, som åbner på toppen af Experimentarium til sommerferien. Dertil kommer værkstedet ’Byg en forandring – Sport er for alle’, som er baseret på konceptet Build the Change, der er udviklet af LEGO Koncernen, samt en stribe digitale aktiviteter, herunder den inspirerende, gratis onlinetest ’Sportstesten’, som kan hjælpe børn og voksne med at finde en sportsgren, som passer godt til lige præcis dem.
  • LAD LEGENE BEGYNDE gennemføres i partnerskab med Danmarks Idrætsforbund, Team Danmark og Parasport Danmark. Indsatsen er støttet af Elsass Fonden, Augustinus Fonden, Louis Petersens Legat, Bevica Fonden og IOCs Olympic Solidarity program.

Fakta om aktiviteterne i Testcentret

Testcentret består af en arena og ti aktiviteter, hvor du bl.a. kan teste og træne din hurtighed, reaktionsevne, mentale styrke og præcision. Dyst mod hinanden og bliv inspireret af de danske atleters personlige fortællinger om livet og hverdagen som elite-idrætsudøvere og om deres vej til de Olympiske Lege og de Paralympiske Lege.

• Arenaen
    Er du parat til at prøve noget nyt? Arenanen er en lille multisal, hvor du kan dyste mod andre i lysfodbold, prøve kørestolsbasket eller noget helt tredje. Året igennem kommer en række idrætsforbund på besøg og giver smagsprøver på deres sport. Måske er det lige noget for dig?
  • Kan du holde balancen?

Hvem er bedst til at holde balancen på balancebrættet? Når du er i balance, er din krop i ligevægt og du har kontrol over den. Dine muskler, led, hjerne og sanser skal spille perfekt sammen. Men det kan være sværere, end du lige tror!

• Kan du styre fokus?

Har du mental styrke til at nå dine mål? Faktisk er det ofte tankerne, der afgør, hvem der kommer til tops på sejrsskamlen. I denne overraskende mentale træningsaktivitet bliver du opmærksom på dine tanker og følelser. Kan du slippe dem og skifte fokus? Så har du allerede et forspring i medaljekampen!

• Hvilken rute kan du klatre?

Bouldering er en ny olympisk disciplin, som du kan mestre, hvis du er stærk, smidig, og kan lægge en god plan. Inden du klatrer op af Boulderingvæggen, skal du først se din rute for dit indre blik og lægge din plan. Holder din analyse? Eller kan du mon justere din plan undervejs, uden at du falder ned?

• Hvor hurtigt kan du løbe?

På pladserne… klar, parat, start! Et hurtigt løb kræver en god start, og en god start kræver både øvelse og god teknik. På løbebanen kan du øve og forbedre din startteknik og selvfølgelig dyste med de andre. Hvem får den bedste start og den bedste tid – og kan du mon slå din personlige rekord?

• Hvor præcist kan du skyde?

I skydning kan den mindste rystelse ødelægge det hele. Du skal koncentrere dig og ha’ fuldstændig kontrol over din krop og din vejrtrækning for at holde dit sigte og ramme plet. Er du mon bedst med pistolen eller riflen?

• Er du hurtig og har overblik?

Du skal være lynhurtig og have et godt overblik for at kunne returnere en bordtennisbold og udspille din modstander. Test og træn din reaktionsevne ved at trykke på bordtennisboldene, så hurtigt som de lyser op på væggen. Hvor mange bolde kan du ’returnere’, inden tiden løber ud?

• Hvad er din puls?

Når du lige har dyrket sport, mærker du sikkert dit hjerte hamre i dit bryst. Jo mere du anstrenger dig, jo hårdere skal hjertet arbejde for at levere næringsrigt blod og ilt til dine muskler. Læg hænderne tålmodigt på pulsmåleren. Se blodet pumpe ud af hjertet i takt med, at dit eget hjerte pumper. Kan du se, at der er en forskel på, når du lige har løbet, og når du er afslappet?

• Hvor højt er dit sejrsråb?

Et vildt sejrsråb kan give ekstra energi og masser af kampgejst – og det er også den bedste måde at fejre sejren på. Stik hovedet ind i den olympiske fakkel og udstød dit vildeste sejrsråb! Rækker det til at vinde bronze, sølv eller guld?

• 5 Kampen – trofæjagt i Testcentret

5 Kampen er en sjov trofæjagt på mobilen, hvor du skal klare fem sjove udfordringer i Testcentret. Tast dine resultater ind i Experimentariums app. Du scorer trofæer efter, hvor godt du klarer dig. Klarer du udfordringerne, udløser det OL Trofæet, som kan veksles til en lille gave i Experimentariums butik.

• Sportstesten – hvilken sportsgren passer til dig?
    Er du til sport for sjov eller elsker du jernhård træning i al slags vejr? Er du solist eller mere til samarbejde? Tag Sportstesten og find ud af, hvilke sportsgrene, som passer godt til dig.

Presseansvarlig