Foto: Adam Mørk

det syder det knager det bobler

Experimentarium bobler igen

Det nye Experimentarium er en hyldest til nysgerrigheden. Udstillingsarealet blev i 2017 fordoblet og byder i dag på hele 17 interaktive udstillingsuniverser om naturvidenskab og teknologi - alt sammen iscenesat i spektakulær arkitektur af det anerkendte, danske arkitektfirma CEBRA.

Det syder, det knager og det bobler på Tuborg Havnevej. 26. januar 2017 indviede Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik officielt det nye Experimentarium på den velkendte adresse på Tuborg Havnevej 7 i Hellerup.

Experimentarium i Hellerup havde på det tidspunkt været lukket i cirka 2 1/2 år og gennemgået en omfattende om- og udbygning. Under ombygningen havde Experimentariium haft en midlertidig tilstedeværelse på Papirøen i Københavns Havn med en nedgraderet udstilling.

Så da Experimentarium atter åbnede i Hellerup var det et stort øjeblik.

– Det nye Experimentarium giver timevis af fænomenale oplevelser for legebørn i alle aldre. Men Experimentarium kan også koges ned til et enkelt øjeblik: Dér hvor nysgerrighedens gnist tænder, og du pludselig ser verden på en helt ny måde. Nysgerrighed er grundstoffet, som Experimentarium er gjort af – og dér, hvor opdagelse af naturvidenskab og teknologi starter, sagde Kim Gladstone Herlev, adm. direktør for Experimentarium dengang.

Et science center i verdensklasse er vitalt for Danmark

Som hele Danmarks science center har Experimentarium en vital rolle i det uformelle læringsrum som supplement til skoler og ungdomsuddannelser.

– På Experimentarium får børn og unge et intuitivt og kropsligt forhold til naturvidenskab og teknologi, som er svært at læse sig til. Målet er at spore dem ind på lysten til at uddanne sig inden for de fag og professioner, som er så vitale for Danmark og resten af verden – og forhåbentlig en dag gøre opdagelser til gavn for os alle, sagde Kim Gladstone Herlev i forbindelse med indvielsen.

Experimentarium åbnede med fordoblet udstillingsareal og 16 egenudviklede, interaktive udstillingsuniverser, som dykker ind i kroppen, ned i havet og helt ud i robotarmen.

Siden er et 17. udstillingsunivers kommet til, Miniverset, som er  for de alleryngste fra 1-5 år.

Desuden er Tagterrassen nu åbent dele af året med sjove, interaktive lege til krop og hovede, og Experimentarium er dermed også en solskinsattraktion.

Et mangfoldigt Experimentarium

Det nye Experimentarium havde i 2017 godt 400.000 gæster.

Der er et styrket strategisk fokus på at tiltrække internationale turister og dagsgæster fra hele Danmark og fra Sverige.

– Vi forventer stadig flest danske børnefamilier og skoleklasser som gæster. Men vi bliver mere mangfoldige. Vi har styrket Experimentarium som en intuitiv oplevelse, som går på tværs af sprog og kulturer. Vi planlægger nye særudstillinger for nye målgrupper, og satser på at holde interessen længere hos teenagerne.

Endelig har vi skabt rammerne for et spændende møde mellem erhvervsliv og Experimentarium med nye konference-, møde- og gallafaciliteter, som er i fuld gang med at blive udbygget de kommende år, siger Kim Gladstone Herlev.

Nysgerrigheden får nye fænomenale rammer

CEBRA, vinderne af arkitektkonkurrencen i 2011, har designet det nye Experimentarium med inspiration fra naturvidenskab og teknologi. Det arkitektoniske vartegn er den svungne, kobberbeklædte Helix-trappe inspireret af DNA-molekylets spiralform.

Foto: Adam Mørk

Helix-trappen. Foto: Adam Mørk

– Helix-trappen er et imponerende kondensat af symbolikken i det nye Experimentarium og peger direkte ind i Experimentariums eget DNA. På smukkeste vis har CEBRA sat scenen for en fænomenal oplevelse og skabt et nyt Experimentarium, som kan gro og udvikles, siger Kim Gladstone Herlev.

– Målet med arkitekturen er en radikal ændring af Experimentariums arkitektoniske udtryk. Fra at have været en indadvendt bygning fremstår Experimentarium nu udadvendt, imødekommende og levende, siger Kolja Nielsen, arkitekt og stiftende partner i CEBRA.

Læs mere om bygningen og Helix trappen

CEBRA har genbrugt murværk og fundament fra Tuborgs gamle tappehaller, som også dannede rammen om det første Experimentarium, og tilføjet en overbygning i form af stablede bokse med en facade af skinnende, perforeret aluminium og store glaspartier.

Fakta om Experimentarium

• Experimentarium er en privat, erhvervsdrivende fond med et almennyttigt formål (non-profit).
  • Det nye Experimentarium har et samlet bygningsareal på 26.850 m2 (byggeri: 25.000 m2, tagterrasse: 1.850 m2). Det samlede publikumsareal er i alt 12.500 m2. Udstillingsarealet er mere end fordoblet til 10.000 m2 i forhold til det gamle Experimentarium.
  • Opførelsen af det nye Experimentarium har samlet set været en investering på rundt regnet 880 millioner kroner inklusiv erhvervelse af Tuborgs tappehaller og dertil hørende grund (erhvervet i 2008). Der er rejst 578 millioner kroner i støtte fra fonde og virksomheder til køb og ombygning. Dertil er der rejst 218 millioner kroner i støtte fra fonde og virksomheder til udvikling af udstillinger og aktiviteter. Det endelige byggeregnskab er endnu ikke afsluttet.
  • Ombygningen af Experimentarium har taget 3 år og inkluderede etablering af den midlertidige udstilling, Experimentarium City, i Københavns Havn (lukket maj 2016).
  • To indendørs udstillingsetager med hele 17 interaktive udstillingsuniverser om naturvidenskab og teknologi. Udstillingsuniverserne er udviklet af Experimentarium.
  • Med tilføjelse af en tagterrasse på 1.850 m2 til aktiviteter under åben himmel, er Experimentarium også blevet en solskins-attraktion.
  • Experimentarium får i alt 160 faste og timelønnede medarbejdere.
  • Experimentarium slog dørene op første gang i 1991 og har i alt haft 8,2 millioner gæster.
  • Experimentarium havde i i åbningsåret 2017 lidt over 400.000 gæster.

Følgende fonde og virksomheder har doneret til byggeriet

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Villum Fonden, Knud Højgaards Fond, Ole Kirk’s Fond, Novo Nordisk Fonden, Industriens Arbejdsgivere i København, D/S NORDEN // D/S Orients Fond, TORM Fonden, TrygFonden, Louis Petersens Legat.

Følgende fonde og virksomheder har doneret og/eller har givet støtte til udstillingerne

TrygFonden, Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Lundbeckfonden, Industriens Fond, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, A.P. Møller – Mærsk Gruppen, Knud Højgaards Fond, Tuborgfondet, Ørsted A/S, Hempel Fonden, Carlsbergs Mindelegat, Louis Petersens Legat, Otto Mønsteds Fond, Den Danske Maritime Fond, Lauritzen Fonden, D/S NORDEN // D/S Orients Fond, TORM Fonden, Danske Banks Fond, Familien Hede Nielsens Fond.

PR konsulent, Experimentarium

Experimentarium er hele Danmarks science center. Vi har været tankevækkende siden 1991 og udforsket verden gennem naturvidenskab og teknologi sammen med millioner af nysgerrige børn og voksne. Vores ambition er at transformere den måde vores gæster oplever og forstår naturvidenskabens og teknologiens betydning i vores liv.  Experimentarium er en erhvervsdrivende fond (non-profit) med 200 medarbejdere.