Vinter ferie 2024

Vinterferien: Luftballon og Fremtidsmennesket

Experimentarium byder på masser af sjov videnskab hele vinterferien. Se varmluftsballonen gå til vejrs og prøv kræfter med teknologier, der kan vende op og ned på hverdagen om få år.

Det syder, det bobler, det knager…

I vinterferien kan I blæse farvestrålende sæbebobler, prøve kræfter med enorme kuglebaner og kaste jer ud i alskens interaktive eksperimenter – alt sammen på tværs af Experimentariums tre indendørs etager.

Hent pressebilleder her

På udvalgte dage kan I opleve Experimentariums specialbyggede varmluftballon stige til vejrs og op gennem vindingerne i den store, svungne kobbertrappe i Experimentariums forhal. Et par heldige gæster får lov til at prøve at styre varmluftsballonen.

I kan også opleve det store Rumshow med forsøg inspireret af udforskningen af rummet og ESA-astronaut Andreas Mogensens historiske rumfærd.

Fremtidsmennesket – hvor langt vil du gå?

Lige nu vender kunstig intelligens op og ned på verden i rekordfart. Men der er flere teknologier på vej i horisonten, der har kraft til at ændre vores liv og hverdag.

Er du deprimeret? Fix det med et hjerneimplantat! Har du mistet dit elskede kæledyr? Hvorfor ikke klone det? Stoler du ikke på din nye kæreste? Test ham af med følelsesteknologi!

Snart kan du gøre det! Men VIL du gøre det?

I Fremtidsmennesket – Hvor langt vil du gå? kan I sammen eksperimentere jer til viden om 6 teknologier: Kloning, hjerneimplantater, genmanipulation, deepfake, følelsesteknologi samt kosmetisk teknologi. Samtidig tager I etisk stilling til de nye teknologier i form af ”stories” på enorme mobiltelefoner.

Fremtidsmennesket – Hvor langt vil du gå? er støttet af Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden.

Åbningsdage i Vinterferien (uge 7 og 8)

I vinterferien har Experimentarium åbent alle dage kl. 9.30 – 17.

Læs mere om vinterferiens oplevelser her

Hent pressebilleder her

Experimentarium blev i 2018 kåret af TIME Magazine som en af verdens 100 bedste og mest innovative oplevelsessteder. Experimentarium samler børn og voksne om overraskende og engagerende oplevelser, der har kraft til at skabe forandring i den enkelte og i verden. Experimentarium er en erhvervsdrivende fond (non-profit) med 150 medarbejdere. De samlede indtægter fra Experimentariums momspligtige og momsfritagne aktiviteter bidrager under ét til Experimentariums formål og indsatser for at vække børn og unges nysgerrighed for naturvidenskab, teknologi og bæredygtighed. Læs mere på www.experimentarium.dk. Følg Experimentarium på FacebookInstagram og LinkedIn