Bobleriet: Til læreren
Efter 2. Klasse, Natur / teknik og fysik / kemi
I Bobleriet kan dine elever udforske sæbeboblers former og størrelser og lære om naturvidenskaben bag boblernes reflektioner og farver.
Efter 2. Klasse, Natur / teknik og fysik / kemi
I Bobleriet kan dine elever udforske sæbeboblers former og størrelser og lære om naturvidenskaben bag boblernes reflektioner og farver.
Formålet med Bobleriet er at give eleverne lyst til at lave sæbebobler og at blive klogere på, hvad en sæbeboble egentlig er. I Bobleriet skal eleverne lærer at mestre sæbeboblerne samt forundres over deres egenskaber.
Efter 2. Klasse Natur / teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Undersøgelser i naturfag, fase 1 og 2
Efter 4. Klasse Natur / teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Undersøger i naturfag, fase 2
Efter 6. Klasse Natur / teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Undersøgelser i naturfag, fase 2
Efter 9. Klasse Fysik / kemi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Undersøgelser i naturfag, fase 1
I Bobleriet er der to forskellige områder.
I den ene ende af området kan eleverne lave bobler med bobleværktøjer i forskellige størrelser og former samt undersøge boblerne og måske endda lave bobler i bobler. Eleverne kan også prøve at lave bobler med hænderne, og hvis de har lyst, kan de komme ind i en boble.
I den anden ende af området kan eleverne få indblik i den naturvidenskab, der ligger bag boblerne ved at observere og undersøge sæbeboblerne. Lignende forsøg kan opstilles hjemme i klassen, men kræver alle en god opskrift, som du kan finde her.
Før besøget, bør du læse Guide til Bobleriet, som fortæller om Bobleriets aktiviteter. Læs også Videnskaben bag Bobleriet.
Tal med eleverne om deres kendskab til sæbebobler. Ved de, hvordan man laver sæbevandet til sæbebobler? Har de selv prøvet at lave det? Hvornår synes de, det er sjovest, bedst eller flottest at lave sæbebobler?
I har mulighed for at se videoen, som I også kan se i Bobleriet. Filmen varer ca. 27 min. og består af fem sæbeboble-tricks og fem faglige film.
De fem faglige film kan også findes hver for sig og har følgende temaer:
En sæbehinde- (sæbeboblens væg-) er ekstremt tynd. Der skal ca. 100 sæbehinder oven på hinanden for at få samme tykkelse som et almindeligt stykke papir. Denne film handler om sæbeboblens opbygning, hvorfor den springer, når du rører den, og hvordan du kan få en sæbeboble til at holde længere.
En sæbeboble alene vil altid være rund. Det vil den, fordi sæbehinden hele tiden trækker sig sammen pga. vandets overfladespænding. I filmen her ser vi lidt nærmere på, hvad overfladespænding er, og hvilke strukturer der er, når flere bobler sidder sammen, fx i skum.
Sæbeboblens farver opstår, fordi sæbehinden er ekstremt tynd og gennemsigtig. Det er tykkelsen på sæbehinden, der afgør hvilken farve, vi ser. Denne film fortæller om, hvordan forskellige farver bliver forstærket eller nedtonet ved forskellige tykkelser og giver de flotte farver, vi ser i sæbebobler.
I sæbebobler opstår der strømninger, der bevæger sig rundt på overfladen og kan ses som vilde farvespil. Nogle gange ligner disse bevægelser tropiske orkaner. I denne film ser vi, hvordan sæbebobler kan bruges til at forstå bevægelser af de tropiske orkaner bedre.
Sæbeboblen reflekterer sine omgivelser, så ved at kigge på et billede af en sæbeboble kan du finde ud af, hvor billedet er blevet taget. I filmen ser vi nærmere på boblens refleksioner, og på hvordan der opstår en omvendt refleksion i boblen.
Arbejd med fagord og kig på billeder af sæbebobler og lav selv fantastiske sæbebobler med eleverne
Bobleriet er inddelt i et område, hvor eleverne kan lave bobler og et andet område, hvor de kan undersøge boblerne. Det er vigtigt, at eleverne vasker hænder, inden de går i krig med sæbeboblerne. Der findes håndvaske i Bobleriet. Her er et udpluk af forsøgene:
I forsøget kan eleverne kigge nærmere på, hvordan sæbeboblen spejler sine omgivelser. De kan se refleksioner af sig selv og omgivelserne og opdage, at boblen laver en normal og en omvendt refleksion, der vender alt på hovedet.
I forsøget kan eleverne se nærmere på sæbeboblens smukke farver. Det gøres ved et lysbord, der kan lyse i rød, grøn og blå samt kombinationer af disse. Eleverne vil måske opdage, at sæbeboblens farver kommer fra det lys, der rammer den. Forskellige farver opstår, fordi sæbehinden har forskellige tykkelser. Husk at kigge fra bordhøjde!
I forsøget kan eleverne følge strømningerne i en sæbevæg. Man kan også påvirke mønstrene ved at puste på sæbevæggen. De strømninger eleverne ser her, kan også opstå andre steder i luft og vand.
Udenfor Bobleriet vises en film, der fortæller om forskellige faglige temaer, hvor flere af dem kan udforskes i Bobleriets opstillinger.
Der vil sikkert opstå mange spørgsmål på baggrund af aktiviteterne, og eleverne vil være motiverede for at få en faglig naturvidenskabelig forklaring på de fænomener, de oplever.
Som lærer er det jeres ansvar at understøtte eleverne – og gerne medvirke aktivt under besøget i Bobleriet og tage hånd om eleverne og deres fælles fokus.
Tilbage på skolen kan I gennemgå fagordene og se videoerne igen.
Giv eleverne tid til at reflektere over deres oplevelser i udstillingen, fx i form af klassesamtaler, hvor elevernes viden om fx overfladespænding gøres til genstand for diskussion og uddybning .
Det kan også være i form af rapportering fra udstillingen i form af billeder eller video, som eleverne selv har taget under et eksperiment. Her kan eleverne supplere med et oplæg eller en skriftlig beskrivelse.
Sæbebobler giver også gode muligheder for elevforsøg, hvor en gruppe demonstrerer overfor resten af klassen og fx fortæller om, hvad de har lært om sæbebobler.
Det kan også være, at eleverne kan forberede et show, der vises til andre klasser eller til et forældrearrangement.
Vil du vide mere om vores tilbud til skolerne? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyt om skoleværksteder, booking og særlige skoletilbud. VI spammer dig ikke, men sender ud cirka en gang om måneden.
- du er nu tilmeldt nyhedsbrev til skolerne.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.
TIlmeld dig Experimentariums nyhedsbrev og få forunderlig videnskab og tips til sjove eksperimenter, I kan lave derhjemme.
Du modtager nu vores nyhedsbrev. Vi glæder os til at fortælle dig nyt inden længe.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Experimentariums nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.