Naturriget til skolerne
5. – 9. klassetrin, Natur/teknologi, Biologi, geografi
Emneord: Biodiversitet, dyr, arter, artsdiversitet, økologi, habitat, økosystem, natursyn, rødliste
5. – 9. klassetrin, Natur/teknologi, Biologi, geografi
Emneord: Biodiversitet, dyr, arter, artsdiversitet, økologi, habitat, økosystem, natursyn, rødliste
Alle skal give mere plads til naturen, og oplevelsen Naturriget motiverer dine elever til at passe på den danske natur, dens arter og dens bevarelse samt skabe bevidsthed om, at de kan gøre en forskel.
Efter 5. – 6. klassetrin: Natur/teknologi
Kompetenceområde: Perspektivering og kommunikation: Perspektivering i naturfag, natur og miljø, formidling & ordkendskab
Se eksempler på læringsmål for eleverne her.
7. – 9. klassetrin: Biologi
Kompetenceområde: Undersøgelse, perspektivering & kommunikation: Økosystemer, perspektivering i naturfag, formidling & argumentation
Se eksempler på læringsmål for eleverne her.
7. – 9. klassetrin: Geografi
Kompetenceområde: Perspektivering og kommunikation: Naturgrundlag og levevilkår, formidling & argumentation
Se eksempler på læringsmål for eleverne her.
Oplevelsen ´Naturriget – bliv insekt for en dag´ zoomer ind på biodiversitet og viser den danske naturs udfordringer frem og dem der forsker i emnet. Naturriget udfordrer jeres syn på den danske natur og inspirerer dine elever til handling for en rigere natur. Naturriget er udviklet i tæt samarbejde med dygtige og anerkendte forskere indenfor biodiversitet.
Oplevelsens udgangspunkt er det vilde natursyn. Det vilde natursyn ser naturen som værdifuld i sig selv og målet er, at naturen skal forblive så vild som muligt.
I Danmark har vi næsten intet beskyttet natur. Faktisk er vi det land i EU med mindst beskyttet natur og et af de lande i verden med mest opdyrket land. I Danmark er 21 % af de vurderede dyre-, plante- og svampearter enten allerede uddøde eller truet af udryddelse.
Udstillingen består af forskellige områder. Balancelabyrinten bringer jer rundt i Danmark og udfordrer jeres forestillinger om den danske natur. Natursynstesten giver plads til at reflektere over eget syn på den danske natur. I VR-området bliver dine elever insekter for en dag. I Biodiversitets-quizzen møder I nogle af de arter, som den danske natur risikerer at miste. På Inspirationsvæggen finder I ideer og værktøjer, som kan inspirere jer til videre arbejde på skolen. Her kan I downloade app’en Arter, der udover at hjælpe jer med at sætte navn på dyr, planter og svampe, også hjælper danske forskere med at registrere og følge de danske arter.
Besøget er en god mulighed for et tværfagligt forløb. I samfundsfag kan I arbejde med den kulturelle indvirke, samfundets udvikling og politiske holdninger til den danske natur. I billedkunst kan I arbejde med fremstilling af kunst af naturprodukter, fx landart, hvor I bruger nedfaldne grene, sten osv., hvor det ikke kræver, at I plukker græs, blomster eller andet.
Et besøg i udstillingen er også oplagt som en del af en emneuge om biodiversitet, natur eller til en projektopgave.
Det kræver ikke nogen forberedelse at besøge Naturriget, men tal gerne med din klasse om natur og natursyn. I kan brainstorme over den danske naturs arter og biodiversitet. Hvilke natursyn praktiseres i debatten om biodiversitet? Eleverne kan spørge sin omgangskreds eller undersøge, hvilke arter der er uddøde og hvilke der er på vej til at uddø?
Inddel gerne eleverne i grupper på forhånd. Naturriget har god plads, men I er ikke de eneste besøgende. Afhængigt af klassens størrelse foreslår vi 2-4 elever per gruppe. VR-oplevelsen kan prøves 8 ad gangen.
I Naturriget mødes I først af en skov af rigtige træstammer. Træstammerne blev fældet for at give mere lys til jordbunden for at fremme væksten af kratvioler, der er vigtig for den truede rødlig perlemorssommerfugl. Naturriget præsenterer problematikker og konsekvenser i biodiversitetskrisen gennem VR-oplevelser, formidlingsvideoer og quizzer med masser af naturoplevelser, refleksion og læringsmuligheder. I må gerne tage billeder og filme.
Tryk på kortets hotspots og se mere om udstillingenens oplevelser.
Nedenfor kan du se et udsnit af aktiviteterne i udstillingsområdet.
Få kuglen gennem kæmpelabyrinten og kom hele ’Danmark rundt’, mens I tester jeres viden om forholdene for den danske natur. Undervejs gælder det om at vælge tunneller med et rigtigt udsagn om den danske natur – for det udløser grønt lys!
Hvor står du i kampen om den begrænsede plads i Danmark? Hvad er vigtigst? Ønsker du en produktiv, rekreativ eller vild natur med plads til biodiversitet? Ved hjælp af tre tromler og en planche kan eleverne finde deres eget natursyn og konsekvenserne heraf.
Her kan I dyste mod hinanden, mens I tester jeres viden om biodiversitet og Danmarks vilde dyr, planter og svampe. Hvem ved mest om vores rovdyr? Og hvem ved hvilke af vores tudser, der er i fare for at blive udryddet? Quizzen kan udføres af en eller to personer/grupper på en storskærm med en svarpult med trykknapper.
Hør biodiversitets-forsker Carsten Rahbek fortælle om Den Danske Rødliste og vigtigheden af at holde øje med den danske natur.
Tag VR-brillerne på og kom med på opdagelse i de danske bier og sommerfugles fantastiske verden. Dine elever skal bestøve æbletræer, lægge æg og undgå rovfugle.
Jo mere vi kender til og færdes i den danske natur, jo vigtigere bliver det for os at passe på den. På den store inspirationsvæg finder I tre projekter, der inspirerer jer til at komme ud i naturen.
Hvilket dyr vil du være? Det er svært at vælge, men sæt dit hoved ind i en af figurerne og tag et billede.
Når I besøger udstillingen, skal I bemærke, at den er på 2. sal uden et fast start- og slutsted. Vi anbefaler at dele eleverne i grupper, som de kan bevæge sig igennem udstillingen i. I er velkomne til at tage billeder eller filme i udstillingen.
Når I kommer hjem på skolen, kan I arbejde videre med biodiversitet. I kan undersøge politiske holdninger og tale om elevernes natursyn. Gjorde I det ikke inden jeres besøg, kan eleverne interviewe deres forældre eller andre elever på skolen, om deres holdning til biodiversitet. Er deres forståelse en anden? Er der en generationsforskel?
I kan brainstorme over, hvordan I passer bedre på naturen, og hvordan I kan sprede budskabet. I kan bruge app’en Arter fra inspirationsvæggen, hvor I hjælper forskerne med at indsamle viden om de danske arter i naturen.
Eleverne kan også undersøge andre landes økosystemer og sammenligne med den danske natur. Ser de samme konsekvenser andre steder? Er der flere eller færre arter, som er uddøde? Eleverne kan I grupper undersøge et land i hver sin verdensdel, hvorefter de kan sammenligne på tværs.