Formål
Efter et besøg på PULS Torvet har eleverne fået en oplevelse der stimulerer og understøtter dialog om bevægelse og sundhed i hverdagen. Udstillingen giver en positiv, underholdende fælles oplevelse om sund livsstil, specielt med hensyn til fysisk aktivitet og øget livskvalitet.
Kompetenceområde
Efter 2. klasse Natur /teknologi
Kompetenceområde: Perspektivering: Mennesket, fase 1
Efter 6. klasse Natur / teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Mennesket, fase 1
Kompetenceområde: Perspektivering: Mennesket, fase 1
Efter 2. klasse Idræt
Kompetenceområde: Alsidig idrætsudøvelse: Boldbasis og boldspil, fase 1 og 2
Kompetenceområde: Alsidig idrætsudøvelse: Dans og udtryk, fase 1 og 2
Kompetenceområde: Alsidig idrætsudøvelse: Kropsbasis, fase 2
Kompetenceområde: Idrætskultur og relationer: Samarbejde og ansvar, fase 1 og 2
Kompetenceområde: Krop, træning og trivsel: Sundhed og trivsel, fase 1, 2 og 3
Efter 6. klasse Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Kompetenceområde: Sundhed og trivsel, Sundhedsfremme, fase 1
Kompetenceområde: Sundhed og trivsel, Livsstil, fase 1
Indledning
PULS Torvet er en hold-oplevelse, hvor alle skal være aktive. Udstillingens humoristiske univers giver klassen et fælles udgangspunkt for at arbejde med bevægelsesglæde, trivsel, krop og sundhed.
Aktiviteterne i de otte overdimensionerede rum sætter både pulsen og humøret i vejret. Området kaldet ”Midten” giver plads til dialog og refleksion via billeder og quizzer om de otte aktiviteter.
Et besøg på PULS Torvet sætter bevægelse i hverdagen på dagsordenen, og det faglige indhold er relevant i flere fag. PULS Torvet er især velegnet for 3. – 6. klassetrin, men alle fra 6 år og op kan have det sjovt i PULS Torvet.
Aktiviteterne i de otte overdimensionerede rum sætter både pulsen og humøret i vejret. Området kaldet ”Midten” giver plads til dialog og refleksion via billeder og quizzer om de otte aktiviteter.
Før besøget
Før I ankommer til PULS Torvet bør i have inddelt eleverne i grupper på 2-5 elever. Brug vores app Ryst posen til at danne grupper. Hver gruppe kan besøge en af de ni opstillinger som vist nedenfor.
Før besøget kan I have snakket om emneordene, og hvad fysisk aktivitet betyder for vores velvære, sundhed og generelle livskvalitet?

Under besøget
- Hvert hold tildeles en e-mail-adresse, som de skal indtaste, når de vælger billeder inde ved Midten. Klassen (alle hold) kan godt have den samme e-mail-adresse.
- Alle eleverne skal registreres som hold i Midten af PULS Torvet. Her skal de tage et aktivitetskort hver, som de skal bruge i udstillingen.
- Eleverne kan vælge mellem otte forskellige aktiviteter. Efter hver aktivitet viser skærmen, hvordan holdet har klaret sig i forhold til andre hold.
- Inde ved Midten går læreren i dialog med eleverne og støtter dem i at bygge bro mellem udstillingsoplevelsen og bevægelse i hverdagen. Der kan fx tales om aktiviteternes skæve hverdags-design, selve aktiviteten/legen eller aktivitetens fokus i forhold til sundhed og bevægelse.
For at få det største udbytte af PULS Torvet, skal holdene veksle mellem at prøve en aktivitet og umiddelbart herefter gå ind til Midten for at arbejde med billederne og quizzen om den konkrete aktivitet.
Det tager ca. 10 min. at gennemføre én aktivitet inklusiv arbejdet i Midten.
Eleverne bliver automatisk fotograferet ved alle otte aktiviteter. Billederne gemmes på holdenes personlige website, som de får tilsendt et link til, via den e-mail-adresse, som holdet har opgivet inde ved Midten. Holdene kan samle i alt otte billeder hver.
Læreren hjælper holdene med at udvælge billeder inde ved Midten.
Efter besøget
Efter besøget i PULS kan billederne bruges til at igangsætte endnu mere sjov bevægelse i hverdagen – både på skolen og derhjemme.
Tilbage på skolen kan I gennemgå fagordene igen.
Inspiration
Guide til PULS Torvet
Videnskaben bag PULS Torvet
PULS Torvet indgår i temaruten Mennesket
Planlæg dit og klassens besøg