Formål
Efter et besøg på PULS Torvet har eleverne fået en oplevelse der stimulerer og understøtter dialog om bevægelse og sundhed i hverdagen. Udstillingen giver en positiv, underholdende fælles oplevelse om sund livsstil, specielt med hensyn til fysisk aktivitet og øget livskvalitet.
Kompetenceområde
Efter 2. klasse Natur /teknologi
Kompetenceområde: Perspektivering: Mennesket, fase 1
Efter 6. klasse Natur / teknologi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Mennesket, fase 1
Kompetenceområde: Perspektivering: Mennesket, fase 1
Efter 2. klasse Idræt
Kompetenceområde: Alsidig idrætsudøvelse: Boldbasis og boldspil, fase 1 og 2
Kompetenceområde: Alsidig idrætsudøvelse: Dans og udtryk, fase 1 og 2
Kompetenceområde: Alsidig idrætsudøvelse: Kropsbasis, fase 2
Kompetenceområde: Idrætskultur og relationer: Samarbejde og ansvar, fase 1
Kompetenceområde: Krop, træning og trivsel: Krop og trivsel, fase 1 og 2
Efter 6. klasse Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Kompetenceområde: Sundhed og trivsel, Sundhedsfremme, fase 1
Kompetenceområde: Sundhed og trivsel, Livsstil, fase 1
Indledning
PULS Torvet er en hold-oplevelse, hvor alle skal være aktive. Udstillingens humoristiske univers giver klassen et fælles udgangspunkt for at arbejde med bevægelsesglæde, trivsel, krop og sundhed.
Aktiviteterne i de otte overdimensionerede rum sætter både pulsen og humøret i vejret. Området i midten, med holdskærmene, giver plads til dialog og refleksion via billeder og quizzer om de otte aktiviteter.
Et besøg på PULS Torvet sætter bevægelse i hverdagen på dagsordenen, og det faglige indhold er relevant i flere fag. PULS Torvet er især velegnet for 3. – 6. klassetrin, men alle fra 6 år og op kan have det sjovt på PULS Torvet.
Før besøget
Før I ankommer til PULS Torvet, bør I have inddelt eleverne i grupper på 2-5 elever. Hver gruppe kan besøge en af de ni opstillinger som vist nedenfor.
Før besøget kan I have snakket om emneordene, og hvad fysisk aktivitet betyder for vores velvære, sundhed og generelle livskvalitet.
Under besøget
- Hver gruppe tildeles en e-mail Klassen (alle hold) kan godt have den samme e-mail
- Alle grupper skal oprette et hold ved skærmene i Midten af PULS Torvet. Holdnavnet som gruppen vælger skal bruges til at starte aktiviteterne på PULS Torvet.
- Eleverne kan vælge mellem otte forskellige aktiviteter. Efter hver aktivitet viser skærmen, hvordan holdet har klaret sig i forhold til andre hold.
- Inde ved Midten går læreren i dialog med eleverne og støtter dem i at bygge bro mellem udstillingsoplevelsen og bevægelse i hverdagen. Der kan fx tales om aktiviteternes skæve hverdags-design, selve aktiviteten/legen eller aktivitetens fokus i forhold til sundhed og bevægelse.
For at få det største udbytte af PULS Torvet, skal holdene veksle mellem at prøve en aktivitet og umiddelbart herefter gå ind til skærmene i midten for at arbejde med billederne og quizzen om den konkrete aktivitet.
Det tager ca. 10 min. at gennemføre én aktivitet inklusiv arbejdet i midten ved holdskærmene.
Eleverne bliver automatisk fotograferet ved alle otte aktiviteter. Billederne gemmes på holdenes personlige website, som de får tilsendt et link til, via den e-mailadresse, som holdet har opgivet inde ved midten. Holdene kan samle i alt otte billeder hver.
Læreren hjælper holdene med at udvælge billeder inde ved midten.
Efter besøget
Efter besøget i PULS kan billederne bruges til at igangsætte endnu mere sjov bevægelse i hverdagen – både på skolen og derhjemme.
Tilbage på skolen kan I gennemgå fagordene igen.
Inspiration
Guide til PULS Torvet
Videnskaben bag PULS Torvet