Sansetunnelen: Til læreren
I Sansetunnelen er eleverne på rejse gennem livet med deres sanser ude på tøjet. De skal føle, se, bruge deres ligevægtssans og deres muskel-ledsans, lytte og lugte sig frem til ny viden om deres eget sanseapparat.
Sansetunnelen med Siddebjerget i forgrunden. Foto: David Trood.
I Sansetunnelen er eleverne på rejse gennem livet med deres sanser ude på tøjet. De skal føle, se, bruge deres ligevægtssans og deres muskel-ledsans, lytte og lugte sig frem til ny viden om deres eget sanseapparat.
Kravl og gå gennem gangene i Sansetunnelen, som også er en rejse gennem livet, hvor sanserne udvikles, blomstrer og til sidst falmer. Eleverne sanser som foster, som barn, som ung/voksen og som gammel.
Turen gennem Sansetunnelen kan gøre eleverne mere opmærksomme på deres sanser, og hvad de bruger dem til. Samtidig kan vi hos eleverne skabe en bevidsthed om, at sanserne forandrer sig gennem livet.
Sansetunnelen henvender sig til alle klassetrin – særligt indskolingen og mellemtrinnet. Det faglige indhold ligger inden for fagene natur/teknologi.
I kan starte jeres besøg med at gå direkte ind i Sansetunnelen. I Sansetunnellen oplever eleverne med deres sanser – der er ikke forklarende tekster inde i udstillingen.
Hvis du vil introducere sanserne til eleverne på Experimentarium, kan I starte på Siddebjerget, hvor I finder beskrivelser af hver sans, og tekster om hvad eleverne kan opleve med de enkelte sanser i Sansetunnelen.
I Sansetunnelen bevæger eleverne sig gennem forskellige rum og faser i livet fra fødsel til død.
Her er man i sin mors mave og sanser som et foster. Man kravler gennem totalt mørke med bløde vægge, og man kan høre og mærke hjerteslag, lyde og stemmer som gennem vand.
Eleven kommer ind i et rum med kraftigt lys og spejle på loft og vægge. Et vindspil af træ giver en smuk, anderledes og metalagtig lyd. Der er en blå bold på væggen, der dufter af chokolade og en bamse, der dufter af olie. Alt spejles mange gange til en kalejdoskopisk virkning af farve og lys.
Eleven træder ind i den grønne forårsskov. Sollys skinner igennem bladene i træernes kroner. I skovbunden funkler skygger af blade. Der er fuglekvidder og en duft af grantræer, og I kan høre en fugl synge. De mange træer er slanke og glatte, og nogle træstammer har forskellige lyde og vibrationer inde i sig. Eleverne kan røre træstammerne og stikke hænderne ind i dem.
Eleverne træder ind i et rum med gammeldags, blomstret tapet og hvidt loft. Gulvet er tungt at gå på, da det giver efter og går opad. Det bliver gradvist mørkere og til sidst helt mørkt. I mørket er der to veje, der kan afslutte jeres tur gennem Sansetunnelen.
Der er flere fagord og begreber, der er gode at forstå og arbejde med inden eller efter, I besøger Sansetunnelen. Det er fagord og begreber som høresans, synssans, berøringssans, lugtesans, ligevægtssans, muskel-ledsans, lyde, dufte, kilden, berøring, smerte, hjerne, reaktion, balance, nerver, information fra kroppen, information fra omgivelserne og elektriske signaler.
Kendskabet til fagordene er ikke en forudsætning for at gå på opdagelse i Sansetunnelen. Det er nærmere et spørgsmål om at udvælge netop de faglige begreber, som forekommer relevante i den sammenhæng læring om sanserne er valgt til at indgå i undervisningen.
Før I ankommer, bør du/I læse Guide til Sansetunnelen, som fortæller om Sansetunnelens forskellige rum. Læs også Dine sanser ændrer sig gennem livet, som fortæller om videnskaben bag udstillingen.
Eleverne får mest ud af oplevelsen, hvis I har talt om sanser og sanseoplevelser forinden. Introducer de 5 eller 7 sanser afhængig af niveau: høresans, lugtesans, berøringssans, synssans, balance (altså ligevægtssans) og evnen til at registrere egne bevægelser gennem signaler fra muskler og led. Dette kan I gøre hjemmefra, eller eleverne kan gå på opdagelse på Siddebjerget.
Hvis I ønsker at arbejde med sanserne, kan I bruge teksterne her.
Det er op til dig, om du vil introducere, at Sansetunnelen også er en rejse gennem livet, hvor eleverne kan opleve, hvordan deres sanser udvikles fra fosterstadie og til sidst bliver dårligere i alderdommen. At Sansetunnelen er en rejse gennem livet, kan også være noget, du vælger, at eleverne selv skal opleve og opdage. Det kan du i så fald introducere, efter eleverne har været igennem Sansetunnelen.
Gør eleverne opmærksomme på, hvad der er god opførelse i Sansetunnelen, så alle kan få en god sanseoplevelse, uden at der er nogen, der prøver at forskrække og drille hinanden.
Alt efter hvilket fagligt fokus I har, kan eleverne gå ind i Sansetunnelen på opdagelse og undersøge det, I har planlagt hjemmefra.
Måske har du introduceret de forskellige livsfaser og talt om sanserne hjemmefra, eller måske vælger du at introducere det, efter eleverne har fået en umiddelbar oplevelse.
Når eleverne har været igennem Sansetunnelen flere gange, kan du give dem følgende opgaver, hvor de langsomt går igennem og opdager detaljer:
Som lærere er det jeres ansvar at understøtte eleverne – og gerne medvirke aktivt under besøget i Sansetunnelen og at tage hånd om eleverne og jeres fælles fokus.
De fleste elever får en stor og virkningsfuld oplevelse i Sansetunnelen. Tal efterfølgende med eleverne om deres sanseoplevelse for at give dem makimalt udbytte af deres oplevelse.
Tal med eleverne om, hvad man kan gøre for at passe på sin høresans og synssans, så sanserne forbliver skarpe, også når man bliver ældre. Det kunne for eksempel være fysisk aktivitet for at vedligeholde muskel-ledsans og ligevægtssans for derved bedre at kunne holde balancen og undgå faldulykker.
Hvis sanserne er forringet, hvad kan man så gøre for at kompensere for det? Tal for eksempel om høreapparater, briller, digitale hjælpemidler, meget lys ved trapper, syslerier og læsning.
Gennemgå eventuelt fagord og begreber igen.
Klassetrin: 0. – 10. klasse (særligt indskoling og mellemtrin)
Fag: Natur/teknologi
Udstillingen bidrager blandt andet til videns- og færdighedsmål inden for følgende kompetenceområder i fagene Natur/teknologi. Der vil sikkert være andre områder både inden for de anførte fag og andre fag, der understøttes af udstillingen.
0. klasse
Kompetenceområde:
Naturfaglige fænomener: Naturnysgerrighed, fase 1
1. – 2. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområder:
Undersøgelse: Mennesket, fase 1 og 2
Perspektivering: Perspektivering i naturfagene, fase 1 og 2
3. – 4. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområde:
Undersøgelser: Undersøgelser i naturfagene, fase 2
5. – 6. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområde:
Modellering: Mennesket, fase 1
7. – 9. klasse: Biologi
Kompetenceområder:
Modellering: Krop og sundhed, fase 1
Perspektivering: Krop og sundhed, fase 1
Vil du vide mere om vores tilbud til skoler? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyt om skoleværksteder, booking og særlige skoletilbud. Vi sender nyhedsbrevet ud cirka en gang om måneden.
Du vil nu modtage vores skolenyhedsbrev cirka en gang om måneden.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.