Aktivisten

Aktivisten er kendetegnet ved 'at gøre og handle'.

En aktivist lærer gennem intuitiv tilgang til stoffet eller konkret gennem oplevelser. Aktivisten involverer sig lynhurtigt og kaster sig ubekymret ud i nye opgaver.

Aktivisten kan lide at være i brændpunktet, er god til at håndtere flere bolde i luften ad gangen, og er god til at arbejde sammen med mange forskellige mennesker.

Aktivisten vil meget gerne arbejde med nye problemstillinger og keder sig hurtigt, når noget bliver rutine.

Aktivister lærer bedst ved aktiviteter hvor:

  •       de kan skabe sig nye erfaringer, løse problemer og se alternative muligheder
  •       de kan fordybe sig i korte ”her og nu” aktiviteter.
  •       der er mulighed for at stå frem for andre
  •       de bliver kastet ud i opgaver, de finder udfordrende
  •       der er en deadline
  •       de kan gøre noget nyt eller anderledes

Aktivisten læser sjældent en bog eller en opgave fra ende til anden, men skimmer den måske lynhurtigt igennem og finder den information, vedkommende synes, der er brug for. Arbejdsprocessen er energisk, engageret og spontan, og aktivisten bliver hurtig utålmodig, hvis en proces trækker i langdrag.

En opgave er ikke et problem for aktivisten, men en udfordring. At håndtere flere bolde i luften ad gangen er ikke problematisk. Aktivisten siger ofte ja til for mange opgaver, og har svært ved at færdiggøre dem alle. Til gengæld har aktivisten typisk intet imod at arbejde under pres op imod en afleveringsfrist.

Læringsstrategi

Hvad nu hvis…?

En aktivist vil typisk stille spørgsmålet “hvad nu hvis…?” og derefter gå direkte til en opgave eller en aktivitet uden videre forklaring.

Som underviser eller formidler, skal man i forhold til en aktivist fungere som en hjælper og fastholder, hvor man opmuntrer den lærende til selv at færdiggøre og konkludere i forbindelse med færdige løsninger. Aktivisten er primært interesseret i at gå på opdagelse på egen hånd.

Underviseren må lade dem eksperimentere, gerne i samarbejde med andre. Underviserens rolle er som evaluator og hjælper.

Bedste metode til ny læring er at finde ud af tingene på egen hånd.