Mønstre i hjernen afslører om en historie går viralt
Ved at hjerneskanne en person, der læser en historie, kan forskere se, om historien vil blive spredt vidt og bredt på de sociale medier.
Foto: William Iven
Det virker nogle gange fuldstændig tilfældigt. En historie deles næsten øjeblikkeligt på kryds og tværs på internettet. Mens en anden historie, som ligner den meget, brat forsvinder i bundløs glemsel. Hvad får en historie til at gå viral?
Nu viser hjerneskanninger af en gruppe forsøgspersoner, at en historie skal aktivere bestemte hjerneområder for at gå viral. Når disse områder i hjernen aktiveres, trykker vi oftere på dele-knappen i app’en.
I undersøgelserne kunne forskerne endda forudse ud fra hjerneskanningerne, hvilke historier som ville gå viral.
“Det er historier, som får os til at fremstå positive eller kan forbedre vores forhold til andre, som øger sandsynligheden for at vi deler dem”, fortæller Christin Scholz fra University of Pennsylvania.
I undersøgelsen blev 80 personer skannet, mens de læste og delte artikler om sundhed fra The New York Times. Forskerne kunne se, at områder af hjernen, der er involveret i at analysere os selv og andres adfærd, var aktive.
Men det var også tydeligt, at disse områder skabte et fælles signal i hjernen, som repræsenterede, hvordan avisartiklen blev vurderet. Ved at aflæse dette fælles signal kunne forskerne forudsige om artiklen ville blive delt meget på internettet.
“Når vi kan se i ganske få læseres hjerner, hvad tusindvis af personer vil gøre, betyder det, at noget tilsvarende foregår i alles hjerner”, mener Scholz.
Mon ikke mange redaktioner nu installerer hjerneskannere?
Kilde: PNAS
Skrevet af Henrik Prætorius 27. februar 2017