Teknologi i undervisningen
Experimentarium har i samarbejde med 9 andre EU-lande udviklet 10 undervisningsforløb om teknologi og engineering til mellemtrinnet.
Experimentarium har i samarbejde med 9 andre EU-lande udviklet 10 undervisningsforløb om teknologi og engineering til mellemtrinnet. Til de første fem forløb kan du hente en lærervejledning med en materialeliste samt et elevhæfte som PDF. De øvrige fem forløb er på engelsk og lærervejledningen, materialelisten samt elevopgaverne er samlet i de 5 PDF’er.
– om varmeledning, isolering og materialekendskab
Lærervejledning til Varme fødder i Grønland
Elevmateriale til Varme fødder i Grønland
– om elektriske kredsløb og sugeevne
Lærervejledning til Sug det op
Elevmateriale til Sug det op
– om luftnavigation og kræfter
Lærervejledning til Højt at flyve
Elevmateriale til Højt at flyve
– om det menneskelige luftvejssystem
Lærervejledning til Pust og sug
Elevmateriale til Pust og sug
– om lyd og akustik
Lærervejledning og elevmateriale til Ram tonen
– Building a hanging sculpture
Lærervejledning og elevmateriale (på engelsk)
– Protecting objects on a floating platform
Lærervejledning og elevmateriale (på engelsk)
– Direct water flow to plants
Lærervejledning og elevmateriale (på engelsk)
– Becoming a designer of machines
Lærervejledning og elevmateriale (på engelsk)
– Designing and constructing a water pond
Lærervejledning og elevmateriale (på engelsk)
Undervisningen er inddelt i fem faser:
OBS: Det kan være nødvendig at springe tilbage i tidligere faser, fx hvis produktet ikke klarer testen, eller hvis det bliver nødvendigt at undersøge mere.
Det centrale i hvert undervisningsforløb er ‘Ingeniørens arbejdsproces’: Undersøge, Få idéer, Planlægge, Bygge, Forbedre. ‘Ingeniørens arbejdsproces’ hjælper læreren med at fremme elevernes spørgelyst og kreativitet, og den understøtter elevernes muligheder for at udvikle problemløsningsevner såsom at teste idéer og hypoteser, fortolke resultater og evaluere løsninger.
Opgaverne og udfordringerne er lavet så åbne som muligt med henblik på at fastholde elevernes motivation i at ville løse et problem og med henblik på at undgå ‘korrekte svar’ og konkurrence. Gruppearbejde er centralt i alle undervisningsforløbene, da det støtter eleverne i at lære at arbejde sammen og formidle deres tanker og idéer effektivt. Igennem undervisningsforløbene skal eleverne diskutere deres idéer i grupperne, og sammen skal de udforske problemer, afdække hvilken viden de har behov for, dele viden samt designe og forbedre deres egne løsninger.
Her kan du hente en Power Point præsentation som PDF med inspiration til din undervisning.
BEMÆRK: projektet er afsluttet. Det er derfor ikke længere muligt at modtage materialekasser.
TIlmeld dig Experimentariums nyhedsbrev og få forunderlig videnskab og tips til sjove eksperimenter, I kan lave derhjemme.
Du modtager nu vores nyhedsbrev. Vi glæder os til at fortælle dig nyt inden længe.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Experimentariums nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.