Teoretikeren
Teoretikeren er kendetegnet ved ”at kunne konkludere”.
Teoretikeren er kendetegnet ved ”at kunne konkludere”.
Teoretikeren lærer bedst gennem begrebs- og teoridannelse. Derfor har teoretikeren det bedst med først at tilegne sig viden og opstille teorier i systemer og modeller.
For at få detaljerne til at passe sammen laver teoretikeren ofte skemaer og strukturer og arbejder gerne alene.
Teoretikere lærer bedst ved aktiviteter, hvor
Får teoretikeren en bog eller stillet en opgave, læses den gerne fra ende til anden, og stoffet bearbejdes grundigt. Teoretikeren bliver irriteret, når materialet ikke virker seriøst, gennemarbejdet eller der ligefrem er fejl.
Teoretikerne er ofte studieteknisk stærke og deltager gerne i diskussioner.
Teoretikeren er kendetegnet ved ”at kunne konkludere”. Teoretikeren lærer bedst gennem begrebs- og teoridannelse. Derfor har teoretikeren det bedst med først at tilegne sig viden og opstille teorier i systemer og modeller.
Teoretikerne vælger som udgangspunkt en teoretisk indgangsvinkel til nyt stof.
Teoretikeren sætter gerne teorier i systemer og modeller, når der skal læres noget nyt. For at få detaljerne til at passe sammen laver teoretikeren måske skemaer og strukturer. Teoretikere arbejder gerne alene, for så er de sikre på, at arbejdet bliver udført korrekt og ordentligt.
Hvad?
I en given undervisningssituation vil en teoretiker typisk stille spørgsmålet “hvad?” og forsøge at forstå og ræsonnere sig frem til et logisk svar eller struktur.
Som underviser eller formidler til en teoretiker er den rollen den typiske lærerrolle, hvor man deler ud af viden og materialer, stiller opgaver og giver svar på spørgsmål.