Fra 2015 arbejdede Experimentarium med støtte fra Egmont Fonden med 350 danske skolebørn fra 4.-8. klasse på 5 skoler og 35 lærere/pædagoger.
Formålet var at undersøge børns læringslyst – og der var særlig fokus på de børn, der mistrives i skolen og som ikke engagerer sig i undervisningen.
Projektet blev kaldt Spiral, det er nu afsluttet, men her kan du læse om projektet, dets konklusioner og Experimentariums videre arbejde med det, vi kalder ‘Engagementets Didaktik’.
Læringsvanskeligheder og dilemmaer
Projektet afdækkede dels en række elementer, der hjælper børn i læringsvanskeligheder og dels en lang række dilemmaer, problemer og mønstre i den danske folkeskole.
Konklusioner om projektets resultater skete blandt andet på baggrund af:
-
90 workshopdage med både børn, lærere, pædagoger og ledelser
-
281 spørgeskemabesvarelser
-
31 længere elevinterviews
-
20 lærerinterviews
-
et stort antal uformelle samtaler
Projektets resultater
Herunder er der et uddrag af de interessante resultater:
Faktorer der fremmer elevers læringslyst
Når børn og unge engagerer sig i undervisningen, er aktiviteterne kendetegnet ved vedkommenhed og mulighed for at arbejde aktivt. Rammen er kendetegnet ved overskuelighed og en god stemning.
Børnenes læringslyst er altså høj, når de indgår i meningsfulde aktiviteter, der indbefatter sanserne og skabende elementer, og når eleverne mødes respektfuldt, nysgerrigt og med positive forventninger
Faktorer der hæmmer elevers læringslyst
Mange elever keder sig og savner at bevæge sig mere i timerne. De oplever ikke, at der er plads til at være kreative. Og de demotiveres af skældud og manglende interesse og anerkendelse fra læreren.
Skolen kan både frembringe og forstærke læringsvanskeligheder hos børn, hvis de mødes negativt med skældud og bebrejdelser, skal forholde sig passivt lyttende og løse, hvad de oplever som meningsløse opgaver.
Det gode skoleliv
I efteråret 2018 afholdt projektgruppen bag Spiral-projektet konferencen ‘Er skolen for børn og sarte sjæle’ på Experimentarium. Her mødtes over 200 skolefolk og en række oplægsholdere for at diskutere, hvordan vi skaber en skole, der er for alle, og som engagerer og motiverer eleverne. Læs mere om konferencen her.
Spiral-projektets konklusioner og resultater er desuden sammenfattet i bogen Det gode skoleliv, udgivet af Århus Universitetsforlag. Bestil bogen her.
Nogle af bogens konklusioner bliver gennemgået i denne artikel på folkeskolen.dk.
Læs også mere i pdf’en Lyst til læring.
SPIRAL-projektet er støttet af: