Byggepladsen: Til læreren
Udstillingen henvender sig til børn i børnehave og elever i 0. klasse og kan indgå i et forløb, der omhandler naturfaglige fænomener. Børnene kan opleve og bruge mekanik i leg og i samarbejde med andre.
Udstillingen henvender sig til børn i børnehave og elever i 0. klasse og kan indgå i et forløb, der omhandler naturfaglige fænomener. Børnene kan opleve og bruge mekanik i leg og i samarbejde med andre.
Børnehave
Temaer fra de pædagogiske læreplaner
Natur og naturfænomener: I Byggepladsen får børnene mulighed for at gøre sig erfaringer med og ved selvsyn og egen udforskning at forstå sammenhænge i deres omverden, der kan være svære at forstå, hvis de kun bliver formidlet på det teoretiske plan.
Sociale kompetencer: I Byggepladsen får børnene mulighed for at udfolde sig – i leg og i samarbejde med andre om at løse opgaver.
Børnehaveklassen
Kompetenceområde: Naturfaglige fænomener: Naturnysgerrighed, fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan undersøge naturen ud fra egne iagttagelser
Vidensmål: Eleven har viden om måder at undersøge natur på
Kompetenceområde: Engagement og fællesskab: Samvær og samarbejde, fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan etablere og vedligeholde positive relationer
Vidensmål: Eleven har viden om spilleregler for samvær
Børnehave og 0. klasse
Natur og naturfænomener og sociale kompetencer
Tyngdekraft, kraft, rækkefølge, hastighed, vægt, fart, friktion og udveksling. Samt begrebspar som hurtig/langsom, stor/lille, stejl/flad og snoet/lige.
Velkommen til en verden af mekanik, kræfter og snurrige kuglebaner. Byggepladsen er Experimentariums område for dig, der vil give dine børn i børnehaven og dine små elever viden om kræfter, friktion og hastighed. På Byggepladsen oplever børnene nemlig klassisk mekanik på egen krop.
Børnene skal finde på deres egne lege, hvor de bruger mekaniske principper til at overføre kraft fra deres egen krop, så de kan flytte, løfte og sænke kugler rundt på Byggepladsen.
Børnene stimuleres til selv at opdage og anvende mekaniske løsninger – løsninger, som de kan overføre på dagligdagens erfaringer. På den måde leger de sig til forståelse af, hvordan naturvidenskab (især tyngdekraft, friktion og hastighed) er til stede i alt, hvad de foretager sig.
Formålet med udstillingen er at introducere børnene til naturfænomener omhandlende mekanik. Efter et besøg på byggepladsen vil børnene have en forståelse for hvad mekanik er, og hvordan det kan bruges til f.eks. at løfte ting.
Tal om byggepladser som børnene kender fra deres lokalområder og arbejd med
fagord og begrebspar.
Se også på billeder af hverdagsgenstande, hvor mekanikken fra Byggepladsen går igen.
Når I ankommer til Byggepladsen er der hjelme, sikkerhedsveste og trillebøre ved indgangen.
Byggepladsens aktiviteter er organiseret omkring et hul i midten. Her møder I Kuglekapløbet, hvor I kan trille trækugler ad forskellige baner ned i hullet.
Ved Byggepladsens to hejsesystemer kan I løfte gummikugler op til hver deres kuglebane og se dem cirkle og snirkle sig ad snoede veje til opsamlingsstedet, hvor de kan starte forfra.
Langs væggene af Byggepladsen er der desuden fire aktiviteter, der er mere stille.
Som lærer / pædagog kan du deltage i børnenes udforskning af de basale mekaniske principper ved at lege med i udstillingen. Tre steder i udstillingen finder I desuden høretelefoner med indtalte speaks, der giver ideer til leg og læring til både børn og voksne.
Tilbage i børnehaven eller på skolen kan I arbejde med fagord, begrebspar og kigge på billeder igen. Kan børnene genkende mekanikken fra Byggepladsen?
Tal fx om, hvordan børnene legede, og hvilke lege de legede på Byggepladsen? Minder legene om andre lege? Fx rutchebane, kælkebakke, cykle ned af bakke? Eller måske lege med vand, hvor vandet altid løber nedad, ligesom kuglerne på Byggepladsen.