Klimatopia – til læreren
4.-10. klasse, Natur / teknologi, biologi og geografi
Emneord: Bæredygtighed og klimaaftryk
- Mennesket Miljø Natur og teknologi
Klimatopia sætter spot på elevernes egen indflydelse på fremtiden, mens de udforsker og eksperimenterer med bæredygtig livsstil. Udstillingens udgangspunkt er, at alle kan være med til at gøre en forskel og bremse klimaforandringerne.
I Klimatopia – de rejsende fra fremtiden kan eleverne gå på opdagelse og blive klogere på, hvad der batter, når man vil træffe bæredygtige valg i hverdagen. Eleverne er med til at beslutte, hvilken fremtid de tre piger (Midori, Kiiro og Aka), som ved et uheld er rejst tilbage til 2021 i deres ’tidskupler’, får. Pigerne repræsenterer forskellige (klima)fremtidsscenarier og har brug for elevernes hjælp til at blive sendt hjem – tilbage til fremtiden. Men hvilken fremtid er det
Klimatopia giver eleverne konkrete retningslinjer, som viser, at den enkeltes indsats i den store sammenhæng er vigtig, og giver samtidig eleverne forståelse for naturvidenskabens og teknologiens rolle i forbindelse med løsningen af globale problemstillinger. Eleverne kan kvalificere deres bæredygtige valg, som de både træffer i hverdagen og i Klimatopia i forhold til den mad de spiser, den transport de benytter, den el og varme de bruger, og de ting de køber.
Fagord som klimaaftryk forklares, og forskere giver deres bud på, hvilken klimafremtid de mener, der venter os. Udstillingen konkretiserer og adresserer den tidsfaktor, som vi er oppe imod i klimakrisen. Experimentarium lægger vægt på en sanse- og oplevelsesbaseret læringstilgang i udstillingerne. Eleverne får udfordret deres viden med hands on aktiviteter og mulighed for at tage stilling til eget aftryk i verdenen. Nedenfor findes en oversigt over værkstedet samt en guide, der foreslår, hvad du kan arbejde med i klassen før og efter besøget.
Før I ankommer, bør du læse Oplev Klimatopia, som fortæller om Udstillingens aktiviteter. Se også Videnskaben bag Klimatopia.
Udstillingen sætter fokus på elevernes egne vaner og forbrug. Derfor er det vigtigt, at du har snakket med eleverne om det på forhånd. Inden et besøg i Klimatopia kan du med fordel inddele eleverne i grupper af 3-4 personer, som de skal bevæge sig rundt sammen med i udstillingen. I kan på forhånd have aftalt nogle områder (fx mad, energi, forbrug eller transport), som hver gruppe skal undersøge samt komme med fremadrettede handlingsorienterede løsningsforslag til.
Vi foreslår, at I tager en fællessnak i klassen omkring elevernes egne vaner og eget klimaaftryk. Her er en række forslag til emner, som eleverne kan reflektere over:
Du kan også bede eleverne om at tracke deres forbrug og vaner derhjemme og i skolen i en uge, så de har et overblik over deres klimavaner. Denne snak kan følges op med undersøgende arbejde for eleverne. De kan fx undersøge vareproduktion og transport, hvor de kan lære om en mangos vej til de danske butikker: Hvor bliver den lavet? Hvor langt skal den fragtes? Hvordan bliver den fragtet? Hvor mange smides ud undervejs og i butikken?
Vi anbefaler, at eleverne oplever udstillingen i mindre grupper, så de sammen kan opdage, hvordan deres nuværende vaner påvirker klimaet. Eleverne kan udfordre og inspirere hinanden til at ændre vaner, så klimaaftrykket sænkes. Brug elevarket her.
Klassen vil møde følgende aktiviteter:
Derudover har udstillingen 4 primære aktiviteter: mad, ting, transport samt el & varme, hvor eleverne kan forholde sig til, om deres eget klimaaftryk er rødt, gult eller grønt, og dermed hvordan de påvirker pigernes fremtid.
Mad
Ting
Transport
El & varme
Efter I har besøgt Experimentarium, kan I med jeres nyerhvervede viden arbejde videre med jeres egne muligheder for at leve mere bæredygtigt samt, hvad I på skolen kan gøre for, at jeres hverdag bliver mere bæredygtig. Her kan I samle op på den indledende snak om elevernes vaner og forbrug. I kan gennemgå nogle af de fagbegreber og temaer, som udstillingen præsenterede. Eleverne kan fortælle om, hvilke bæredygtige valg de træf, og hvilke konsekvenser deres valg fik for de tilrejsende pigers fremtid. I kan også diskutere, hvorfor deres valg fik de forskellige konsekvenser, som de gjorde.
En god afsluttende samtale eller refleksionsøvelse vil være at vurdere, hvilke ændringer de enkelte elever kunne foretage i deres hverdag for, at den blev mere bæredygtig. Hvilke ændringer vil være nemme at foretage og hvilke vil være svære?
Vil I arbejde mere med bæredygtighed og klima? Til eleverne på mellemtrinnet foreslår vi følgende forløb, der findes hos CLIO: Bliv klog på affald, Energikilder, Our School’s Carbon Footprint, Syn på naturen, Vejr og klima samt Vores varme jord. Til eleverne i udskolingen kan vi anbefale Concitos skolemateriale, hvor der tages forskellige problematikker op.
Et besøg i Klimatopia er en oplagt mulighed for at lave et tværfagligt forløb. På mellemtrin – udover natur/teknologi – kan dansk bringes ind over, fx kan eleverne lave en kampagne til at motivere andre til at leve bæredygtigt og oplyse om konsekvenser ved ikke at gøre noget. Her kan arbejdes med politiske og økonomiske tiltag.
I Sløjd kan eleverne bygge i genbrugstræ. I madkundskab kan der arbejdes med at trylle rester om til lækre måltider. I kan undersøge de historiske ændringer, og hvornår man fik øjnene op for bæredygtighed samt det påvirkede klima.
I udskolingen kan I lave forløb mellem de tre naturfag, og fag som samfundsfag er også aktuelle. I kan arbejde med politiske tiltag både lokalt og globalt samt udarbejde egne forslag. I kan arbejde med kampagner, hvor målet er at motivere andre. I kan undersøge forskellen i aldersgrupper, og om der er specielle grupperinger af mennesker, der særligt skal gøres en indsats for.
I matematik kan I regne på økonomiske konsekvenser, og undersøge hvad det koster at gøre/ikke gøre noget. I kan læse engelske og tyske tekster samt perspektivere til disse landes tiltag.