Formål
Formålet med udstillingen er at give eleverne en teknologisk viden om diverse livsnære fremtidsteknologier uden at være hverken teknologioptimister eller -pessimister. Samtidig skaber udstillingen rum for refleksion, hvor det er op til eleverne selv at tage stilling.
Kompetenceområde
7. – 9. klassetrin: Teknologiforståelse
Kompetenceområde: Digital myndiggørelse: Formålsanalyse & Konsekvensvurdering
Se eksempler på læringsmål for eleverne her.
Læs mere om de fire kompetenceområder fra forsøgsfaget teknologiforståelse her.
Indledning
Udstillingen ´Fremtidsmennesket – Hvor langt vil du gå?’ udfordrer og sætter spørgsmålstegn ved elevernes syn på fremtidens teknologi. Eleverne møder seks aktiviteter om forskellige livsnære teknologier, der i fremtiden er blevet hverdagsbrug. De seks teknologier er livsnære, fordi de påvirker vores dagligdag, helbred og syn på verden omkring os.
De seks teknologier er kloning med en mikromanipulator, deep brain implant, kosmetiske indgreb, løgnedetektor med bio-sensorer, gen-redigering af DNA samt deep fake manipulering med kunstig intelligens.
Ved hver teknologi skal eleverne tage stilling og udtrykke deres holdning til teknologien. Dette foregår på store interaktive smartphones, hvor de viser deres holdning gennem stories – det vil sige digitale collager, som de selv sammensætter for at udtrykke de følelser, tanker og holdninger, som teknologien vækker i dem.
Før besøget
Før I ankommer, bør du læse Guide til Fremtidsmennesket, som fortæller om Udstillingens aktiviteter. Læs også om teknologi og etik.
Et besøg i udstillingen kræver ikke nogen forberedelse, men det optimale besøg starter med en forudgående dialog i klassen om teknologi.
Brainstorme for eksempel over nutidens teknologiske hjælpemidler og livsnære teknologier. I kan også undersøge, hvilke teknologier, der lige nu arbejdes med på danske universiteter og i forskningsmiljøerne.
Eleverne kan også forholde sig til, om der er teknologier, der bekymrer dem eller giver dem håb. Er der teknologier, som de tror bliver særligt vigtige for dem selv eller samfundet?
Inddel gerne eleverne i arbejdsgrupper på forhånd. Udstillingen har god plads, men I er ikke de eneste besøgende. Afhængigt af klassen størrelse foreslår vi 2-4 elever per gruppe.
Under besøget
Udstillingen findes på 2. sal og har et anbefalet start- og slutsted, men de seks områder skal ikke besøges kronologisk. I er velkomne til at tage billeder eller filme i udstillingen.
Udstillingen introduceres med en film, der fortæller om vigtigheden af at kende teknologi og tage stilling til den.
Hvert udstillingsområde omfatter:
- Videofortællinger hvor I hører om et livsnært scenarie, der gør teknologien relevant i fremtiden.
- Teknologi-aktiviteter hvor eleverne oplever en livsnær teknologi.
- Etiske aktiviteter hvor eleverne oplever en livsnær teknologi.
Få overblikket over de seks udstillingsområder.
Klon dit kæledyr præsenterer fremtidens kæledyr. Din elskede hund Vaks er død. Men ved brug af kloning kan du få en ny Vaks ved at overføre somatiske celler fra Vaks’ DNA til et æg fra en doner-hund. På den måde generer du en ”ny” Vaks. Eleverne prøver kræfter med en mikromanipulator og overfører DNA fra den afdøde hund til en ægcelle.
I Klip et nyt hjerte redder eleverne deres eget liv med et grisehjerte. I aktiviteten skal de lave en kode til en gen-saks og fjerne proteinerne i grisehjertet, som ikke er komplementære med den menneskelige organisme. Lykkedes det ikke at fjerne nok griseprotein, som vi mennesker ikke kan tåle, bliver hjertet afstødt.
Fiks dit udseende viser fremtidens muligheder for et hurtigt skønhedsfix. Eleverne præsenteres for en androgyn person, som de kan foretage kosmetiske indgreb på. For eksempel kan de indsætte fedtceller fra maven i læberne.
Sæt strøm til hjernen gør det muligt at fikse en dybere depression med et hjerneimplantat. Opgaven består i at indsætte elektroder i hjernen og behandle sygdommen.
Overvåg din kærlighed giver et indblik ind i fremtidens blind dates, hvor du kan bruge teknologi til at forstå den andens følelser. Eleverne kan ikke se hinanden, men kan i stedet følge den andens respons på de stillede spørgsmål, når kunstig intelligens aflæser datens mimik, verbale sprog og følelsers intensitet gennem svedproduktion mellem to fingre.
Deep fake teknologien frister med at få dine opslag på sociale medier til at se fantastiske ud. Aktiviteten giver dig mulighed for at illudere halsbrækkende og forbløffende aktiviteter. Her skal eleverne generere et billede, hvor indsætter sig selv i en ekstrem situation.
Telefonerne. Ved hver teknologiaktivitet har eleverne mulighed for at forholde sig etisk til teknologien. Dette foregår på en stor interaktiv smartphone. Her skal de oprette et unikt login. Aktiviteten kan ikke benyttes uden at oprette et login, men det er naturligvis GDPR sikkert.
Efter login på telefonerne, skal eleverne lave en collage (som det kendes fra Instagram og Snapchat), der afspejler deres følelser og holdninger til etikken.
Hele udstillingen afsluttes med et besøg i Tænkeboblerne, hvor eleverne kan gense deres stories med valg og holdninger. Denne aktivitet kan kun bruges, hvis der undervejs er gjort brug af etikaktiviteterne på de store smartphones.
Bed dine elever tage deres resultat fra Tænkeboblerne med hjem. De gør de ved at scanne QR-koden og få resultaterne tilsendt – helt GDPR-sikkert.
Efter besøget
Tilbage på skolen kan I arbejde videre med livsnære teknologier. Havde eleverne forskellige holdninger til teknologierne? Hvilke forskelle og ligheder ses i deres stories?
Grupperne kan hver især undersøge en af udstillingens teknologier nærmere.
I kan også arbejde med andre kompetenceområder. For eksempel kan eleverne arbejde med designprocesser og selv idégenerere på fremtidens livsnære teknologier. Hvad tror de bliver muligt i fremtiden og hvorfor?
Eleverne kan også interviewe deres forældre om deres holdning til teknologierne. Er forældrenes grænser anderledes?
I kan arbejde med computational thinking og styrke teknologisk handleevne ved selv at programmere og producere produkter. Hvilke computeregenskaber er der brug for? Hvordan vil I selv kunne lave en miniudgave af en udstilling om teknologi, teknologiforståelse og etik?
Tværfagligt forløb
Besøget er en god mulighed for et tværfagligt forløb og ideelt som supplement til biologi og matematik. Udstillingen præsenterer flere sundhedsteknologier, der giver indblik i celler, embryoner, DNA og RNA.
Matematikfaget er relevant i forhold til programmering og computersystemerne bag teknologierne.
Humanistiske og kreative fag såsom dansk, billedkunst og samfundsfag kan også bringes i spil. I dansk kan arbejdes med fortælleteknikker, narrativer og historieopbygninger.
I samfundsfag kan I arbejde med den kulturelle indvirken, samfundets udvikling, holdninger samt eventuelle politiske meninger.
I billedkunst kan I genskabe nogle af jeres collager i fysisk form og arbejde med collage som visuelle produkter.
Et besøg i udstillingen er også oplagt som en del af en emneuge om teknologi eller til en projektopgave.
Inspiration
Oplev udstillingen
Teknologi og etik.