Foto: Adam Mørk

Vi åbner igen

Experimentarium åbner igen mandag den 8. juni kl. 09.30

Forhåndsbooking af billetter, mindst 8 m2 pr. gæst og hyppig rengøring er med til at skabe rammerne om et trygt besøg. Til efteråret kan du desuden blive meget klogere på Corona i krops-udstillingen ’Under Huden’.

”Vi har glædet os til at byde børn og voksne velkommen tilbage til grin, forunderlige udfordringer og store opdagelser – naturligvis i trygge rammer. Det meste af Experimentarium er præcis som før, men vi har bl.a. skruet markant op for rengøringen og sat loft over, hvor mange gæster, der må være i huset på samme tid. Det er derfor nødvendigt at booke sit besøg på forhånd,” siger Kim Gladstone Herlev, adm. direktør på Experimentarium.

Experimentarium genåbner med tre indendørs og to udendørs etager fyldt med sjove oplevelser i videnskabens verden. Dyst fx i styrke, reaktionshastighed og præcision i det olympiske Testcenter, som lige akkurat nåede at åbne inden Corona-nedlukningen. Eller nyd kombinationen af sjov videnskab og frisk forårsluft på på den 2.500 m2 store tagterrasse, der har en spektakulær 360 graders udsigt over byen og Øresund.

Corona-udstilling på vej til efteråret

Experimentariums udstillingsdesignere og håndværkere arbejder lige nu på højtryk for at kunne præsentere en interaktiv Corona-udstilling allerede i løbet af efteråret 2020.

”Det er helt afgørende, at vi lærer af Corona-pandemien, og at det sker gennem formidling af solid, forskningsbaseret viden. Det er helt naturligt, at Experimentarium bliver stedet, hvor børn, unge og voksne lærer om pandemiens udvikling, om virus og smitte generelt og om den adfærd, vi skal kende for at beskytte os selv og hinanden,” siger Kim Gladstone Herlev.

Corona-udstillingen bliver en del af ’Under Huden’, Experimentariums udstilling om menneskekroppen. Man vil bl.a. kunne dykke dybere ind i Corona-pandemiens forløb og opleve en nyse-væg, der med simulerede nys viser, hvor langt et nys faktisk kan bære en virus. Udstillingen er støttet af Lundbeckfonden.

Rammer for et trygt besøg på Experimentarium

Genåbningen af Experimentarium sker i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer. Rammerne omkring besøg på Experimentarium vil løbende blive tilpasset ændringer i myndighedernes retningslinjer.

• Myndighederne anbefaler et areal på 4 m2 pr. person. Experimentarium vil med et fastsat loft på gæstetallet kunne tilbyde dobbelt så meget plads – hele 8 m2 publikumsareal pr. gæst.
  • Entrébilletter og besøg med årskort skal bookes på forhånd på Experimentariums hjemmeside. Forhåndsbookingen skal sikre en god og kontrolleret opstart og give gæsterne en god oplevelse med sikker afstand. Book dit besøg her.
  • En entrébillet er gyldig i op til 4 timer. Gyldigheden er fastsat for at kunne styre systemet med forhåndsbookinger og dermed sikre et forsvarligt antal besøgende og reducere risiko for sammenstimlen og kødannelser ved ankomst og udgang. Gyldigheden på 4 timer er sat højere end den gennemsnitlige besøgsvarighed på Experimentarium.
  • Et nyt kø-system er indført til at sikre en tryg ankomst til Experimentarium. Der er etableret separate ind- og udgange, og gæsterne opfordres til at holde til højre på trapperne.
  • Hyppig rengøring af de interaktive udstillinger og publikumsarealer. Derfor kan du som gæst godt komme til at opleve, at en specifik udstilling, toiletter mv. kortvarigt kan være lukket pga. rengøring.
  • Yderligere stationer til afspritning af hænder er etableret ved indgange til alle udstillingsområder, ved centrale publikumsområder og ved ind- og udgange.
  • Enkelte udstillingsafsnit og aktiviteter, herunder shows og demonstrationer, må desværre holdes lukket i lyset af myndighedernes gældende retningslinjer.
    Læs mere om de nedlukkede udstillingsafsnit og aktiviteter her.
  • Experimentariums spisested SMASK frister igen med velsmagende og inspirerende sansemad. Indtil videre dog med et begrænset grab n’ go-menukort. SMASK er naturligvis indrettet efter retningslinjerne for restaurationsbranchen, herunder krav til afstand mellem bordene, bespisning af max 10 personer pr. selskab og god adgang til afspritning. Det er fortsat muligt at medbringe egen mad, der skal nydes i et af Experimentariums tre picnicområder.
  • Årskortholdere vil blive fuldt kompenseret for den gyldighedsperiode, hvor de ikke har kunnet besøge Experimentarium. Forlængelsen vil ske helt automatisk, og årskortholderne vil modtage en e-mail med den nye udløbsdato.

Læs mere om retningslinjerne her.

Presseansvarlig