Formål
Formålet med Havnen er at give eleverne oplevelser og viden om skibsfart, verdenshandel, transport og energi, samt udvinding og forbrug af olie. Udstillingen behandler emnets naturvidenskabelige og teknologiske aspekter og skal give eleverne nysgerrighed, inspiration og basisforståelse.
Kompetenceområde
3. – 4. klasse Natur / teknologi
Kompetenceområde: Modellering: Modellering i naturfag, fase 1 og 2
Kompetenceområde: Perspektivering: Teknologi og ressourcer, fase 2
5. – 6. klasse Natur / teknologi
Kompetenceområde: Modellering: Modellering i naturfag, fase 1 og 2
Kompetenceområde: Perspektivering: Teknologi og ressourcer, fase 2
7. -9. klasse Fysik / kemi
Kompetenceområde: Modellering: Modellering i naturfag, fase 1, 2 og 3
Kompetenceområde: Modellering: Energiomsætning, fase 1 og 3
Kompetenceområde: Perspektivering: Perspektivering i naturfag, fase 1 og 2
7. -9. klasse Geografi
Kompetenceområde: Undersøgelse: Globalisering, fase 1, 2 og 3
Kompetenceområde: Modellering: Globalisering, fase 1 og 2
5. -6. klasse Matematik
Kompetenceområde: Matematiske kompetence: Problembehandling, fase 1, 2 og 3
Kompetenceområde: Statistik og sandsynlighed: Statistik, fase 1
Undervisningsforløb til Havnen
Indledning
I Havnen træder eleverne ind i en industrihavn, hvor det store skib er lastet og er ved at stikke til søs. På skibet kan eleverne prøve at være skibsførere og navigere et skib i høj sø på en realistisk kommandobro.
Eleverne kan mærke vind i forskellige styrker, når de træder ind i vindtunnelen. Her rejser søen sig samtidig med vinden, som det ser ud fra kommandobroen på et containerskib på Nordatlanten.
Fra skibets tag er der udsigt til den kæmpe kuglebane, hvor kuglerne repræsenterer varer på vej til og fra Danmark. Her kan eleverne deles i to hold og spille mod hinanden i spillet Kampen om de syv have.
Omkring skibet er der forskellige aktiviteter.
Eleverne kan trække et ton varer på et skib, et tog og en bil og på egen krop mærke modstanden. De kan fordybe sig i Nordsøens offshore sektor og undersøge en af naturens mest forunderlige ressourcer: Olie.
I vores demonstrationsområde ”Olieplatformen” kan I opleve de to demonstrationer CO2 og drivhuseffekten og Ild i olien.
Havnens mange forskellige aktiviteter kan give eleverne inspiration, forståelse for og viden om, at havet er en stor dansk sektor, og at søfart og offshore er vigtige områder for miljø, levevilkår og samfundsøkonomi.
Før besøget
Før I ankommer, bør du læse Guide til Havnen, som fortæller om Havnens aktiviteter. Læs også de to artikler Havnen og den globale handel og Det gode skib er en videnskab.
Tal med eleverne om deres kendskab til industrihavne? Har de besøgt en? Hvad ved de om skibsfart, transport og offshore? Arbejd med de forskellige begreber.
Alt efter hvilke fag Havnen indgår i, er der her ideer til, hvilke tematikker der kan udarbejdes læringsforløb indenfor:
Natur/teknologi: Enkel modelforståelse (først og fremmest kuglebanen). Eleverne kan få forståelse for vores fjernere omverden ved at se på hvilke varer, der produceres forskellige steder i verden og bruges andre steder. De kan også få en forståelse for at transport alle dage har været en vigtig forudsætning for vores liv og har afgørende betydning for det liv, vi kender i dag.
Fysik/kemi: Kredsløb af varer og energi. Energiomsætning. Hvordan kan energiforbrug være større og mindre i forbindelse med varetransport?
Fossile brændstoffers betydning for produktion og teknologi i dag. Hvordan levetiden af varer kan forlænges (cirkulær økonomi)? Hvilke erstatninger findes der for fossile brændstoffer?
Geografi: Globalisering. Undersøgelse af forbrugsvarers vej fra produktion til butik. Hvordan forskellige steder på jorden producerer forskellige varer og efterspørger andre varer (naturgrundlag og levevilkår). I Havnen oplever eleverne på egen krop, hvad international arbejdsdeling er for noget, og at kuglebanen er en model af hele verden. De mange arbejdsfunktioner i transportsektoren kan opleves på egen krop.
Matematik: Kuglebanen rummer en masse opgaver, hvor sammensætning af forskellige mængder af varekugler er altafgørende, hvor der optælles point, og hvor alles arbejde tælles sammen og bidrager til et samlet billede.
Under besøget
Alt efter hvilket fagligt fokus I har, kan eleverne gå enkeltvis eller i grupper ind i Havnen på opdagelse og undersøge det, I har planlagt hjemmefra.
Som lærere er det jeres ansvar at understøtte eleverne – og gerne medvirke aktivt under besøget i Havnen og at tage hånd om eleverne og deres fælles fokus.
Efter besøget
Tilbage på skolen kan I gennemgå begreberne igen.
Giv eleverne tid til at reflektere over deres oplevelser i udstillingen, fx i form af klassesamtaler, hvor elevernes oplevelser gøres til genstand for diskussion og udbygning.
Det kan også være i form af rapportering fra udstillingen i form af billeder eller video. Her kan eleverne supplere med et mundtligt eller skriftligt oplæg eller beskrivelse.
Faglige aspekter der kan drøftes i klassen:
- Påvirkning på klima og miljø fra skibsfart, transport og offshore industrien, I hvilken udstrækning er denne sektor bæredygtig?
- Hvad er olie lavet af og hvordan får vi fat i det? Hvordan kan vi forsvarligt udnytte ressourcerne?
- Hvordan naturvidenskab og teknik er en integreret del af løsningen af disse vigtige spørgsmål, herunder de teknologiske muligheder med skibe og anden transport.
Inspiration
Guide til Havnen
Havnen og den globale handel
Det gode skib er en videnskab
Demonstration Ild i olien
Demonstration CO2 og drivhuseffekten