Under Huden: Til læreren
6.-9. klasse, Biologi, Natur/teknologi, Idræt og fysik/kemi
Emneord: Fysiologi, anatomi, celler, kredsløb, organer, virus, bakterier, gener, DNA og scanning
Under Huden giver eleverne en sanselig og involverende oplevelse, der understøtter og øger nysgerrigheden og forståelsen for kroppens udvikling og funktioner. Udstillingen sætter fokus på, hvordan vores fascinerende krop fungerer, og hvordan den forandrer sig undervejs gennem livet. Her kan I gennem eksperimenter og undersøgelser opleve og udforske, hvordan kroppen fungerer og måske finde svar på, hvordan vi som mennesker kan være så ens og alligevel helt unikke hver især.
7. – 9. klasse: Biologi
Kompetenceområder:
Undersøgelse: Krop og sundhed, fase 2 og fase 3
Undersøgelse: Celler, mikrobiologi og bioteknologi, fase 1
Modellering: Krop og sundhed, fase 1, 2 og 3
Perspektivering: Krop og sundhed, fase 1, 2 og 3
3. – 4. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområde:
Undersøgelse: Mennesket, fase 2
5. – 6. klasse: Natur/teknologi
Kompetenceområder:
Undersøgelse: Mennesket, fase 1
Kommunikation: Ordkendskab, fase 1
4. – 5. klasse: Idræt
Kompetenceområder:
Krop, træning og trivsel, Sundhed og trivsel, fase 1, 2 og 3
Krop, træning og trivsel, Krop og identitet, fase 2
6. – 7. klasse: Idræt
Kompetenceområder:
Alsidig idrætsudøvelse, Kropsbasis, fase 1
Idrætskultur og relationer, Ordkendskab, fase 1
Krop, træning og trivsel, Fysisk træning, fase 2
Ligesom kroppens systemer arbejder sammen på kryds og tværs for at sikre, at hele kroppen fungerer rigtigt, er Under Hudens aktiviteter også naturligt forbundet på kryds og tværs. Aktiviteterne er samlet i fire områder:
I demonstrationsbaren kan eleverne se piloterne lave demonstrationer og forsøg med blandt andet dissektion af organer. Se hvornår på Dagens program.
Aktiviteterne i Under Huden involverer elevernes egne kroppe, samtidig med at der er fokus på de andres kroppe. Der er tid og plads til at fordybe sig og mærke kroppen. Eleven skal opleve sig selv som en del af udstillingen og efterlade lidt af sig selv efter besøget. Under Huden er også velegnet til at arbejde med modeller og eksperimenter. Eleverne kan udforske modeller af organer, knogler og led, immunsystem, hjerte med mere. De kan også samle data fra eksperimenter med for eksempel deres eget kondital, puls eller temperatur.
Under Huden kan blandt andet inddrages i forløb om krop og sundhed. Under Huden er fysisk placeret ved de andre udstillinger Puls Torvet, Den Interaktive Biograf og Sansetunnellen, der har det til fælles, at de formidler om menneskekroppen.
Før I ankommer, bør I læse Guide til Under Huden, som fortæller om aktiviteterne i Under Huden. Læs også Videnskaben bag Under Huden, som fortæller om videnskaben bag udstillingen. Så får I en fælles fornemmelse af, hvad der venter jer, og måske kan I sammen vælge nogle aktiviteter, som I gerne vil prøve.
Det er også en god idé at tale fagordene igennem inden jeres besøg. Mange af fagordene om kroppen bruger vi også i mere eller mindre grad i vores hverdagssprog, og måske kan eleverne forklare hinanden, hvad de betyder. Så har eleverne det basale ordforråd om fysiologi på plads.
Du kan også skærpe deres opmærksomhed på ligheder og forskelle mellem mennesker, der er et vigtigt fokus i udstillingen. Bed for eksempel eleverne kigge grundigt på deres sidekammerater, og bed dem dernæst nævne ting ved deres kroppe, som de alle sammen har, men som alligevel er forskellige. De har for eksempel alle sammen en knogle i deres overarm, men er knoglerne lige lange og tykke? De har alle sammen hud, men har huden den samme farve eller mængde af dun?
Som lærere er det jeres ansvar at understøtte eleverne – og gerne medvirke aktivt under besøget i Under Huden og at tage hånd om eleverne og deres fælles fokus.
I de aktiviteter, hvor det er muligt, kan du opfordre eleverne til at sammenligne sig med hinanden. Hvad kan for eksempel have indflydelse på, at de har forskellig hoppe-højde? Træner den ene mere, eller har vedkommende bare længere ben? Kan deres hud godt se forskellig ud i et mikroskop og alligevel have nogle af de samme funktioner, såsom at svede eller få gåsehud?
Hvis eleverne er gamle nok til at have mobiltelefoner, kan de indsamle data i form af video og billedmateriale, som de kan tale videre om hjemme i klassen. Bed dem for eksempel om at fotografere noget som overraskede dem ved kroppen.
Hvis I ikke vil have mobiltelefoner med, kan I også blot bede eleverne om at huske en eller to ting, som de ikke vidste om kroppen, før de tog afsted.
Alt efter hvilket fag besøget indgår i, er der her idéer til, hvilke tematikker der kan udarbejdes læringsforløb indenfor:
Klassisk fysiologi. Udstillingen gennemgår klassiske fagbegreber og cellens og kroppens anatomi. Eleverne kan også måle på deres egne kroppe, for eksempel deres puls eller sammenligne kroppens temperatur.
Klassisk fysiologi. Udstillingen gennemgår klassiske fagbegreber og cellens og kroppens anatomi. Eleverne kan også måle på deres egne kroppe, for eksempel kondital eller hoppehøje.
Udstillingen kan danne ramme for forsøg med energiomsætning og organisk kemi i celler.
Tilbage på skolen kan I gennemgå elevernes billeder eller bede dem fortælle om deres oplevelse, for eksempel i form af klassesamtaler, hvor elevernes oplevelser er genstand for diskussion og udbygning. Supplér gerne med at gennemgå fagbegreberne igen. Måske kan eleverne sætte flere videnskabelige ord på deres forklaringer nu?
Hvis I har taget billeder eller video, kan I også lave en præsentation eller rapportering fra udstillingen. Her kan eleverne supplere med et mundtligt eller skriftligt oplæg eller beskrivelse.
Faglige aspekter I kan drøfte i klassen:
Nye skoleværksteder og hurtige forsøg fra lommen, der får dine elever til at måbe. Vi har masser af nye skole-aktiviteter på vej. Følg med og vær den første, der får besked.
Tak for din tilmelding. Nu går du ikke glip af nyt undervisningsmateriale eller værksteder til skoler.
Indtast din e-mail
Vælg en nyhedsbrevsliste
Prøv venligst igen
Den e-mail du indtastede ser ud til at have en fejl. Indtast venligst en korrekt e-mail adresse.
e-mail du indtastede er allerede på vores mailliste. Tjek din e-post en ekstra gang.
Vi skal bede dig acceptere betingelserne for at modtage vores nyhedsbrev.
Jeg er over 18 år og accepterer hermed, at Experimentarium må kontakte mig med tilbud, information, konkurrencer og events via e-mail og sms og at Experimentarium må spørge mig, om jeg ønsker at opdatere mit samtykke. Læs hele samtykkeerklæringen her.